Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Vereenvoudiging Wajong
Wajong 2021
Spike
12145

Ik snap er allemaal niks van. Wanneer leert het UWV om in abc taal te communiceren???

Ik heb een aantal vragen:

- ben oude wajong en heb geen arbeidsvermogen. Stel dat ik in loondienst ineens €2000 bruto ga verdienen, wat betekent dit praktisch?

- Betekent het dat als ik in loondienst ga dat ik voor elke euro 25 cent mag houden? Ik snap het allemaal gewoon niet. Ook dat garantiebedrag ten opzichte van mijn "nieuwe situatie" snap ik niks van.

Aub kan iemand mij dit in normaal Nederlands uitleggen wat het gaat betekenen in mijn situatie?

Als je nu niet werkt en je zou opeens €2000 bruto per maand in loondienst gaan verdienen en je heb geen verhoogde maatman dan zou je geen aanvulling vanuit de wajong meer krijgen maar alleen je inkomen uit werk hebben. Bij een verhoogd maatman is het afhankelijk van hoe hoog die is of er nog recht op aanvulling zou zijn. Dan wordt er ook geen garantiebedrag vastgesteld want er wordt geen wajong uitbetaald.

Als je nu niet werkt is er geen recht op een garantiebedrag maar ga je bij het ingaan van de nieuwe wetgeving per 1 januari 2021 onder de nieuwe verrekenregels vallen. Daarbij is het zo dat als je geen av hebt je van elke euro die je verdient 25 cent zelf mag houden en bij wel av 30 cent.

Laatst gewijzigd op: 17 oktober 2020 15:08

Klopt. Toevoeging: bij oude Wajong en geen arbeidsvermogen krijg je bij €1255 loon een aanvulling van €352,80 (>€1607,80 totaal), maar bij €1260 loon krijg je helemaal geen aanvulling meer (totaal: €1260,-). In de nieuwe Wajong 2021 kom je in die gevallen op €318,75 (>totaal: €1573,75) en €315,- (>totaal: 1575,-). Immers: 3/4 van €1260,- loon = €945 en dat wordt ingehouden op €1260,- uitkering.
Bij de Wajong 2010 kom je op een aanvulling van €425 respectievelijk €420,- tot €1680,- in beide gevallen.
(Bij wél arbeidsvermogen en overstappen naar Wajong2010 kom je ook op €1680,- totaal)
(alles zonder verhoogd maatman, en bij 80%-100% a.o.)

sorry, wilde niemand overdonderen met cijfers... maar het houdt me de laatste tijd nogal bezig. Ondertussen ben ik kwijt waar de meest relevante en verhelderende informatie en de meest levende discussie te vinden is op dit forum.....? Wajong 2021??

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!