Per 19 februari hebben we een nieuwe manier van betalen erbij. Maar goed dat de Nederlandsche Bank een campagne is begonnen, want ik ben blijkbaar niet de enige aan wie dit ontgaan is.
Voor mij is het probleem hierbij dat als je toestemming geeft hiervoor, je je bankgegevens aan iemand anders geeft, een bedrijf, een winkel, dan alleen de bank. Tot nu toe had alleen de bank inzicht in je bankrekening.
Het geldt alleen voor digitale betalingen (pin, contactloos, ideal etc.) contant niet en ook niet voor spaarrekeningen en je moet actief toestemming geven.
Ik weet niet wat dat gaat betekenen voor mensen met een uitkering. Een bedrijf kan dan zien dat je een uitkering hebt. Ik weet niet wat dat een bedrijf aangaat. Stel dat de AH hiermee gaat werken, dan weten ze dus - als ik toestemming heb gegeven - dat ik een uitkering heb. Het gaat de AH helemaal niks aan. Het gaat niemand wat aan. De enigen die het nu weten zijn: belastingdienst (toeslagen), de bank zelf, en in mijn geval de zorgverzekering en de gemeente (gemeentelijke regelingen) en waterschap en gemeentebelastingen (kwijtschelding - dit jaar helaas niet). En de woningbouw, geloof ik, ik heb dacht ik een jaaropgave mee moeten nemen toen ik dit contract ondertekende. Dat vind ik wel voldoende, eerlijk gezegd.
Ik wil graag toch wel iets voor mezelf kunnen houden!
Meer informatie op o.a.: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/wat-betekent-de-nieuw...