Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Vereenvoudiging Wajong > Overstappen van oude Wajong naar Wajong 2010 kan financieel voordelig zijn
Vereenvoudiging Wajong
Overstappen van oude Wajong naar Wajong 2010 kan financieel voordelig zijn
Eva - moderator namens UWV
98312

Heb je oude Wajong en werk je? Dan kan overstappen naar Wajong 2010 financieel voordelig zijn

Als je oude Wajong hebt en je werkt, dan kan het een goed idee zijn om over te stappen naar Wajong 2010. Het kan namelijk gebeuren dat je uitkering dan hoger wordt. Overstappen kan nog tot en met 30 november 2020.

Iedereen die nu nog in de oude Wajong zit (en arbeidsvermogen en inkomsten heeft), krijgt rond 8 oktober een brief met alle informatie en uitleg. Ook over hoe je precies moet overstappen. Je vindt ook meer informatie op uwv.nl/overstapwajong

Een aanvraag invullen betekent nog niet je definitief overstapt. Het UWV gaat in de loop van 2021 de aanvraag bekijken. Vóór 1 januari 2022 krijg je dan een gesprek over de overstap. Daarna beslis je of je wilt overstappen naar Wajong 2010. Weet je nog niet zeker of je gaat overstappen? Vraag de overstap dan tóch aan. De echte beslissing maak je later pas. Vul de UWV Rekenhulp Overstap in en je ziet meteen wat er mogelijk voor jou verandert.

Ben jij van plan over te stappen? Laat het hieronder weten!

Goh dit artikel en mijn reactie hier https://perspectief.uwv.nl/forum/s/financiering-opleiding?page=5 hebben elkaar met gekruist;-)

Ben blij dat er hier nu meer duidelijkheid over wordt gegeven

Hoi, ik heb een vraagje hierover.
Mocht de vernieuwde Wajong 2021 in werking worden gesteld, dan maakt het toch niet meer uit in welke vorm van Wajong je zat?
Als ik het goed heb begrepen, is er binnenkort 1 wajong regeling voor iedereen (uitzondering daargelaten: bregmanregeling)
Dus ik vraag me af wat voor zin het heeft aangezien het voor je positie/werkplan en inkomsten niet uitmaakt, er komt een 30 cent regeling.

Of begrijp ik het niet helemaal?

Ik ben pas begonnen met werk en dacht erover om naar de wajong 2010 over te stappen, maar bedacht me dat als de wajong2021 er uiteindelijk niet komt ik dan niet kan teruggaan naar de oude wajong. Vandaar mijn vraag bij dit bericht

Als iemand in de owajong overstapt naar de nwajong en met werk meer dan 20% van het minimumloon verdient, valt hij in de nwajong onder de voortgezette werkregeling waardoor het inkomen aangevuld wordt tot het minimumloon (of tot maximaal 120% minimumloon als je onder de bremanregeling valt). De voortgezette werkregeling gaat onder de nieuwe regels verdwijnen maar als iemand in de owajong voor 1 december 2020 de aanvraag voor overstap doet dan kan er een hoger garantiebedrag uitkomen dan onder de owajong het geval is omdat men dan niet kijkt naar de verrekening in de owajng maar naar de voortgezette werkregeling. In de link hierboven gegeven door Eva (rekenhulp overstap) kan je zien of het voor jou financieel gunstiger kan zijn als je de overstap zou aanvragen.
Hou er wel rekening mee dat als je de aanvraag doet het garantiebedrag in eerste instantie gebaseerd wordt op de owajong, dat de aanvraag pas in de 2e helft van 2021 behandeld gaat worden en je dan ook pas definitief hoeft >

(deel2 )te beslissen of je wel/niet overstap. Pas als de overstap definitief is wordt het garantiebedrag opnieuw bekeken volgens de regels van de voortgezette werkregeling en krijg je eventueel een nabetaling als het garantiebedrag daardoor hoger zou zijn. Maar die nabetaling kan van invloed zijn op eventuele toeslagen (als je inkomen hoger is kunnen toeslagen lager worden) en omdat je inkomen bij nabetaling hoger is moet er eventueel ook meer belasting worden betaald.

Ook is het zo dat als je overstapt naar de nwajong die overstap definitief is, je kan niet meer terug naar de owajong.

Als het recht op garantiebedrag vervalt, om dat je niet meer aan de voorwaarden voldoet, of er überhaupt geen recht is op een garantiebedrag (omdat er nu geen inkomsten zijn) dan maakt het qua inkomstenverrekening e.d. straks inderdaad niet meer uit onder welke regeling je valt. Maar als in de toekomst de overheid mogelijk toch weer zou gaan besluiten om iets aan de wajong te gaan veranderen >

(deel 3) dan zou het kunnen uitmaken onder welke regeling je valt. Of dat zo is is op dit moment geen feit maar het zou wel kunnen. Maar een besluit om wel/niet over te stappen is een afweging die ieder voor zichzelf moet maken.

Hallo,

Mij is het volgende niet helemaal duidelijk.

Als je overstapt van Oude Wajong naar Wajong 2010 dan kun je er financieel op vooruit gaan. Het loont bijvoorbeeld om over te stappen als je bijvoorbeeld ouder bent dan 27 jaar en in de Breman regeling zit. Je kunt dan worden aangevuld tot maximaal 120% van het minimumloon (voortgezette werkregeling).

Nu zit ik zelf in de Oude Wajong, val onder de Breman regeling en word nu ook aangevuld tot maximaal 120% van het minimumloon.
Waar zit dan precies het verschil? Kan iemand mij dat uitleggen?
Het blijft dan in beide gevallen toch hetzelfde? (max. 120% van het minimumloon).

Dank je wel voor de informatie, hier kan ik mee aan de slag

quote:

Op 12 oktober 2020 schreef Peter69 het volgende:

Nu zit ik zelf in de Oude Wajong, val onder de Breman regeling en word nu ook aangevuld tot maximaal 120% van het minimumloon.
Waar zit dan precies het verschil? Kan iemand mij dat uitleggen?
Het blijft dan in beide gevallen toch hetzelfde? (max. 120% van het minimumloon).

Als jij al aangevuld wordt tot 120% van het minimumloon dan zal overstappen voor jou niet financieel gunstiger zijn. Maar in de breman wordt men aangevuld tot maximaal 120%, het kan dus lager zijn dan 120% en als dat zo is dan kan het financieel gunstiger zijn om over te stappen. Helaas wordt in de overstap rekenhulp geen mogelijkheid gegeven om breman aan te geven (dat is waarschijnlijk te ingewikkeld) dus of het financieel gunstiger zou zijn komt men pas achter als de berekeningen worden gemaakt.

Je hebt gewoon de nieuwe rekenhulpen nodig om de verstandigste keuze te maken, maar die zijn nog niet beschikbaar.

Feit blijft wel dat ze het op dit moment toch wel complex hebben gemaakt, ik denk dat veel Wajongers niets van de veranderingen begrijpen en niet weten wat ze moeten doen, dus dan doen ze maar niets.

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!