Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Inkomen en uitkering > Overstappen van oude Wajong naar Wajong 2010?
Inkomen en uitkering
Overstappen van oude Wajong naar Wajong 2010?
Twinkle
1577312

Hoi allemaal,

Na een re-integratietraject en langzaamaan werk opbouwen, is het mij gelukt om zelf zoveel geld te verdienen, dat de (oude) Wajong voorlopig is stopgezet. Ik ben daar erg trots op. Maar als ik op mijn bankrekening kijk, ben ik minder blij. Ik hou nu netto aan salaris iets minder over dan dat ik gewoon 100 % Wajong zou krijgen. Ergens is dit best wel demotiverend, eerlijk gezegd... en helaas kom ik ook net niet in aanmerking voor verhoging van het maatmanloon ondanks mijn HBO-opleiding.

Nog trotser ben ik erop dat ik vanaf 1 september in vaste dienst kom. Helaas zit er momenteel geen salarisverhoging of uitbreiding van uren in bij deze werkgever. Op zich prima, want ik vind het werk erg leuk om te doen en het doet mij ook goed.

Ik overweeg nu om over te stappen van de oude Wajong naar Wajong 2010, want volgens mij krijg ik dan nog net een aanvulling van mijn salaris en dat werkt toch wel motivatieverhogend.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik ben wat huiverig voor eventuele verplichtingen die hieraan vastzitten, waarmee je niet te maken krijgt als je in de oude regeling blijft. Hoewel ik met een vast contract voorlopig me niet druk zou hoeven maken over sollicitatieplicht e.d.

Ervaringen, maar ook tips zijn zeker welkom. Heb nu een beetje dubbel gevoel na jaren hard werken om eindelijk mijn eigen geld te kunnen verdienen.

Pagina's

Er zijn wel wat verschillen

- Bij de oude wajong geen sollicitatieplicht
- Bij de oude wajong geen verplichting passend werk te accepteren.

- Bij opleiding bij oude wajong volledig behoud van uitkering, bij wajong2010 gekort tot 25% (studieregeling).
Opmerking: kabinet is voornemens de studieregeling te laten vervallen. Dan in werkregeling.

- Bij oude wajong blijft, als je gaat werken, de eerste 5 jaar het arbeidsongeschiktheidspercentage gelijk. Na 5 jaar wordt dit opnieuw beoordeeld. Als je dan nog steeds werkt krijg je misschien een lager arbeidsongeschiktheidspercentage. Wordt het percentage hierdoor lager dan 25%, dan stopt de Wajong-uitkering volledig.

Verdien je in de wajong2010 minimaal 1 jaar 100% van het minimumloon of, na 5 jaar, minimaal 75% van het minimumloon en je hebt geen ondersteuning bij je werk meer nodig dan wordt de Wajong-uitkering stopgezet.

- Overstappen naar de Wajong 2010 is definitief. Je kunt dan niet meer terug naar de Oude Wajong.

- Bij de oude wajong kun je aangeven met rust te worden gelaten qua plan bij re-integratie. Bij de wajong2010 kan dat niet.

- Er is ook een verschil in de beoordeling van arbeidsvermogen.
Bij oude wajong 1. wel arbeidsvermogen 2. duurzaam geen arbeidsvermogen.
Bij wajong2010 1. wel arbeidsvermogen (werkregeling) 2. geen arbeidsvermogen, maar mogelijk in de toekomst wel (werkregeling) 3. duurzaam geen arbeidsvermogen (uitkeringsregeling)

Wajong2010 kent 4 regelingen: werkregeling, voortgezette werkregeling, uitkeringsregeling, studieregeling.De oude Wajong kent dit niet, die heeft a.o.klassen.

- Bij oude Wajong is er mogelijkheid tot herleving tot 5 jaar nadat de wajong is stopt gezet bij slechtere gezondheid door dezelfde ziekte of beperking of tot 4 weken na stopzetting bij slechtere gezondheid door andere oorzaak.

Bij Wajong2010 is er alleen mogelijkheid tot herleving tot 5 jaar nadat de wajong is stopt gezet bij slechtere gezondheid door dezelfde ziekte of beperking.

Laatst gewijzigd op: 06 juni 2018 11:58

- Bij Wajong2010 val je eerst in de werkregeling, als je 7 jaar een Wajong hebt gehad en minstens 27 jaar bent val je automatisch in de voortgezette werkregeling.

- Bij de Wajong2010 een volledige herkeuring als je stopt of slaagt voor je opleiding of als je niet meer het werk kunt volhouden volgens de criteria van arbeidsvermogen.

- zowel bij oude Wajong als Wajong2010 alleen een herbeoordeling als daar duidelijke een reden voor is. Een beoordeling op arbeidsvermogen kun je ook zelf aanvragen als je al een Wajong hebt en niet meer aan de criteria van arbeidsvermogen kunt voldoen.

De aanvullende Bremanregeling is bij de oude Wajong wel mogelijk, maar bij de Wajong2010 meestal niet.
https://perspectief.uwv.nl/artikelen/loonaanvulling-met-de-bremanregeling

Of er verschil is bij ziekte of WIA of werkeloosheid weet ik niet. Of er verschil is in jobcoaching tijdens re-integratie of op werk weet ik niet.

Laatst gewijzigd op: 06 juni 2018 12:28

quote:

Op 22 juni 2018 schreef jan het volgende:

Bij Wajong2010 is er niet meteen een eindbeoordeling. Tussen je 18e en 27e jaar wordt er geëvalueerd of je meer of minder kunt werken. De definitieve beoordeling krijg je als je 7 jaar een Wajong hebt gehad en minstens 27 jaar bent.

Aangezien deze informatie op 6 juni 2018 is gegeven wil ik er toch even een correctie op toepassen omdat dit stukje niet meer klopt. Op 1 januari 2017 is de eindbeoordeling in de wajong 2010 voor de werkregeling komen te vervallen. (voor de uitkeringsregeling was er sowieso geen eindbeoordeling) Op het moment dat men 27 jaar is en minsten 7 jaar wajong heeft ontvangen gaat men nu automatisch onder de voortgezette werkregeling vallen.
(artikel 2:37 http://wetten.overheid.nl/BWBR0008657/2018-01-01/0/Hoofdstuk2/Afdeling6/...

Bedankt TT, ik pas de tekst aan.

Laatst gewijzigd op: 06 juni 2018 13:16

Over het algemeen heeft de oude Wajong meer rechten en minder plichten dan de Wajong2010 en is minder complex.

Bij de Wajong2010 krijg je meer als je meer gaat verdienen, maar minder als je minder gaat verdienen.

Als je weinig uren werkt is een oude Wajong vaak gunstiger dan een Wajong2010.
Bij loondispensatie is een oude Wajong vaak gunstiger dan een Wajong2010, vooral bij een lage loonwaarde.

Volgens het rapport Beleidsdoorlichting SZW begrotingsartikel 4; Wajong, pagina 60 van vergelijken oude Wajong met Wajong2010 werkregeling is de oude Wajong voordeliger tot 45% of minder van het WML en de Wajong2010 werkregeling is voordeliger vanaf 55% of meer van het WML.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/07/10/beleidsdoor...

Het kan zijn dat je er bruto op vooruit gaat, maar netto minder overhoudt, bijvoorbeeld door te vallen in een hoger belastingtarief, minder aan toeslagen of meer aan eigen risico’s.

Er loopt een voornemen van het kabinet om de voortgezette werkregeling Wajong2010 af te schaffen per 2021, omdat deze te weinig 'prikkelend' is en te duur.

In hetzelfde voornemen van het kabinet ook de afschaffing van de Breman regeling.

Een eindejaarsuitkering en het vakantiegeld van je werkgever tellen mee als inkomen uit werk. Daarom verrekent het UWV deze bedragen met de Wajong-uitkering.

Bij de berekening van een Oude Wajong-uitkering heeft het UWV al rekening gehouden met de eindejaarsuitkering en het vakantiegeld. De hoogte van je Oude Wajong-uitkering verandert niet in de maanden dat je vakantiegeld en de eindejaarsuitkering krijgt uitbetaald.

Krijg je een Wajong 2010, dan telt de eindejaarsuitkering mee als inkomen uit werk in de maand dat je deze ontvangt. In deze maand ontvang je hierdoor geen of een lagere Wajong-uitkering. Met de betaling van het vakantiegeld wordt maandelijks rekening gehouden. De hoogte van de Wajong 2010 verandert niet in de maand dat je vakantiegeld wordt uitbetaald.

Het kabinet heeft het voornemen om per 1-1-2021 de oude Wajong, Wajong2010 en Wajong2015 (gedeeltelijk) te harmoniseren.

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!