Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Beoordeling van je arbeidsvermogen > Oude wajong vanaf 2018
Beoordeling van je arbeidsvermogen
Oude wajong vanaf 2018
zmer
220512

Hallo,

Ik zie dat er al meerdere discussies zijn over de herbeoordeling van (oude) wajongers. Toch kan ik niet precies het antwoord vinden op mijn vragen. Daarom ben ik toch maar een nieuwe discussie gestart.

Ik heb een oude wajong en er is bij het aanvragen daarvan vastgesteld dat ik arbeidsvermogen heb. Ik las net ergens dat oude wajongers met arbeidsvermogen niet herbeoordeeld worden, omdat er toch al bekend is dat ze arbeidsvermogen hebben. Betekent dit dan dat ik ook geen brief van het UWV krijg met hun oordeel en de gevolgen daarvan vanaf 1 jan. 2018? Of hoort iedere wajonger een brief te krijgen? Volgens de planning zou ik allang bericht gehad moeten hebben, maar ik heb nog niets gehoord. Nu vraag ik me afvragen of ik misschien zit te wachten op niets. Weet iemand hier meer over?

Daarnaast zijn de regels omtrent de korting op de wajong mij niet helemaal duidelijk. Ik heb gelezen dat het bedrag verlaagd wordt van 75 naar 70%, maar dat geldt bij een arbeidsongeschiktheidspercentage van 80-100%. Ik ben echter maar voor de helft arbeidsongeschikt en krijg die 75% momenteel dus sowieso al niet. Wat zijn de gevolgen van de nieuwe wet voor de uitkering bij de lagere klassen? Wordt een uitkering van 35% van het minimumloon voortaan 30% of blijft dat hetzelfde?

En hoe zit het als je er ook gedeeltelijk bij werkt? Tot welk bedrag vult het UWV het inkomen vanaf 2018 dan aan?

Alvast bedankt!

Als het goed is zou je een brief van uwv moeten hebben ontvangen dat er in jouw situatie helemaal niks veranderd.
Want je geeft aan dat je, vanaf het begin van je owajong, gedeeltelijk ao bent. En bij mensen die gedeeltelijk ao zijn in de oude wajong wordt de beoordeling op wel/geen arbeidsvermogen niet gedaan (alleen de groep die valt onder de 80-100% wordt beoordeeld) omdat er inderdaad vanuit wordt gegaan dat er arbeidsvermogen is. (anders was je niet gedeeltelijk ao;-)
En omdat je sowieso al in een lagere klasse valt veranderd er niks aan de hoogte van de uitkering. Die 35% blijft dus gewoon 35%. Alleen in de hoogste klasse (80-100%) wordt de uitkering bij arbeidsvermogen verlaagd van 75% naar 70% brutominimumloon.

Als je werkt blijft de inkomstenverrekening hetzelfde als nu. Zie ook https://perspectief.uwv.nl/forum/s/inkomstenverrekening-bij-werken-naast...

Dankjewel voor je antwoord, TT. Begrijp ik het dus goed dat er voor mij eigenlijk niks verandert? Ik dacht dat ze alle wajongers gaan korten, maar het gaat dus maar om een deel daarvan.

Dan rest mij nog wel de vraag wat er gebeurt als je je baan kwijtraakt. Ik heb een tijdelijk contract en dat loopt tot december 2017. De kans is groot dat mijn contract niet nog een keer verlengd wordt en mijn inkomen uit salaris dus wegvalt. Wat gaat het UWV dan doen?

Als je salaris mocht wegvallen, omdat je geen werk meer hebt, kom je weer in je oorspronkelijk arbeidsongeschiktheidsklasse. Alleen als deze oorspronkelijk arbeidsongeschiktheidsklasse 80-100% is wordt je gekort van 75% naar 70% per 1-1-2018.

Tip1. Als je oorspronkelijk in een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse zit dan de 80%-100% en je hebt geen werk meer dan kun je een UWV toeslag aanvragen.
Tip2. Let goed op of je verzamelinkomen voor de toeslagen van de belastingdienst niet aangepast moet worden als je geen werk meer hebt.

quote:

Op 16 juli 2017 schreef zmer het volgende:

Dankjewel voor je antwoord, TT. Begrijp ik het dus goed dat er voor mij eigenlijk niks verandert? Ik dacht dat ze alle wajongers gaan korten, maar het gaat dus maar om een deel daarvan.

Dan rest mij nog wel de vraag wat er gebeurt als je je baan kwijtraakt. Ik heb een tijdelijk contract en dat loopt tot december 2017. De kans is groot dat mijn contract niet nog een keer verlengd wordt en mijn inkomen uit salaris dus wegvalt. Wat gaat het UWV dan doen?

Ja dat begrijp je goed!

Als je daadwerkelijk geen verlenging van je contract krijgt dan kan je zoals Jan al aangaf een toeslag aanvragen als het inkomen onder het sociaal minimum komt wat voor jouw situatie geldt. https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/toeslag-van-uwv/ind...
Voor een alleenstaande is de hoogte van het sociaal minimum wel aan het veranderen. Waar tot vorig jaar juli een alleenstaande wajonger die 75% bruto minimloon wajong ontving nog recht had op een toeslag, is de hoogte>

(deel 2) van die toeslag, en dus van het sociaal minimum wat door de overheid/uwv wordt gehanteerd voor de Toeslagenwet wel steeds iets verlaagd. Vorig jaar juli stond het sociaal minimum precies gelijk aan 75% van het bruto minimumloon (dus de wajong van 75%) In januari lag het sociaal minimum daar € 5 onder en per 1 juli € 10. Ik heb dus het vermoeden dat het sociaal minimum in stapjes verlaagd wordt tot dat uiteindelijk uit gaat komen op 70% bruto minimumloon.
Dat is puur mijn vermoeden geen feit.
Maar als dat daadwerkelijk gaat gebeuren zal je, als je zonder werk zit en een toeslag van uwv zou ontvangen, als alleenstaande via die toeslag maar aangevuld worden tot 70%. En zo indirect toch geraakt worden door de korting.
Zie ook dit topic https://perspectief.uwv.nl/forum/s/toeslag-uwv-en-arbeidsvermogen?page=3

Maar hopelijk komt het zover niet en wordt of je contract toch verlengd of vind je een nieuwe werkplek!

Ter informatie. Het UWV komt nog met activiteiten/communicatie over de korting per 2018.

Een aantal mensen hebben al zaken aangegeven waar ze graag helderheid over willen.
https://perspectief.uwv.nl/forum/s/sticky-wat-wil-jij-weten-over-de-uitk...

TT en Jan, allebei bedankt. Het begint me duidelijker te worden. Ik ga die links goed in de gaten houden.

Die toeslag ontvang ik trouwens al, omdat ik met mijn salaris en uitkering samen anders alsnog niet aan het sociaal minimum kom. Is het dan zo dat ik meer toeslag krijg als mijn baan ophoudt? (zij het misschien maar tot 70% ipv 75%)

Ik heb ook ergens gelezen over een WW-uitkering voor de uren die je niet meer werkt. Welke van de twee regels wordt er gehanteerd, een toeslag op de wajong om het wegvallen van het salaris te compenseren of de WW?

Laatst gewijzigd op: 17 juli 2017 15:11

Hallo Zmer,

Je vraagt je af of je WW moet aanvragen als je werk stopt. Daarnaast wil je weten of de toeslag verhoogd wordt als je geen salaris meer hebt naast de Wajong.

Als je werkzaamheden, en daarmee ook de inkomsten, stoppen geef je dat zo snel mogelijk door aan UWV. Dit doe je door middel van het wijzigingsformulier

De behandelaar van je Wajong uitkering beoordeelt dan welke gevolgen dat heeft voor je uitkering. 

Je krijgt hierover een brief.

De toeslag kan verhoogd worden als je totale gezinsinkomsten lager zijn dan het sociaal minimum dat in jouw situatie geldt. Als de toeslag verhoogd wordt, dan is dat naar het niveau van het sociaal minimum. Dit staat los van de 70/75% situatie voor de Wajong die per 1 januari 2018 ingaat.

Kun je zo verder?

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam

Laatst gewijzigd op: 18 juli 2017 15:26

quote:

Op 17 juli 2017 schreef zmer het volgende:

Ik heb ook ergens gelezen over een WW-uitkering voor de uren die je niet meer werkt. Welke van de twee regels wordt er gehanteerd, een toeslag op de wajong om het wegvallen van het salaris te compenseren of de WW?

Ik zou wel nagaan of je, in geval je contract stopt, een WW-uitkering wilt aanvragen. Meer over een Wajong en geen WW vind je op:
https://perspectief.uwv.nl/forum/s/volledige-wajong-of-ww

Als je een WW uitkering aanvraagt, in geval je contract stopt, wordt deze verrekent met je Wajong.

Bedankt Petra en Jan.

Ter info: gisteren belde er toevallig een vrouw van het UWV (voor iets anders). Ik heb meteen maar even gevraagd of ik nog een brief zou moeten krijgen over de veranderingen door de Participatiewet. Antwoord: als je niks hebt ontvangen, dan zal er voor jou wel niks gewijzigd zijn.

Laatst gewijzigd op: 19 juli 2017 15:05

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!