Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Inkomen en uitkering > Inkomstenverrekening bij werken naast Wajong2010
Inkomen en uitkering
Inkomstenverrekening bij werken naast Wajong2010
UWV Webcare
2816112

UPDATE:

We hebben het onderzocht en vastgesteld dat de eerdere tekst op het forum een onjuistheid bevatte. Omdat we het belangrijk vinden om onze klanten juiste informatie te geven, publiceren we nu een topic met de juiste inhoud. Lees alle actuele informatie in het topic Uitleg uitkeringsverlaging Wajong-uitkering

De onjuiste informatie is gedeeld door interne miscommunicatie. Dat had niet mogen gebeuren en dit spijt ons dan ook bijzonder. In andere berichtgeving, waaronder informatie op uwv.nl en in de beslissing over de indeling die iedere Wajonger heeft ontvangen, is wel correct gemeld dat de uitkering omlaag gaat van maximaal 75% naar maximaal 70% van het wettelijk minimumloon.

Het verschil in wetsystematiek/verrekenmethodiek leidt ertoe dat Wajongers die ogenschijnlijk in eenzelfde situatie zitten, evenveel werken, een vergelijkbaar loon hebben, toch een ander totaalinkomen hebben. 

Dit topic wordt gesloten. Je kunt erover verder lezen en reageren in het nieuwe topic

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In een ander topic hadden we uitgelegd hoe de inkomstenverrekening bij de Oude Wajong geregeld is. Omdat er gevraagd werd hoe het bij de Wajong2010 zit, hebben we daar een apart topic van gemaakt. Hieronder zie je hoe je loon wordt verrekend met je Wajong-uitkering. Uiteraard kun je dit ook berekenen met de rekenhulp op onze site.

Werkregeling en uitkeringsregeling
Verdien je minder dan 20% van het minimumloon? Dan wordt je salaris van je Wajong-uitkering afgetrokken.

Verdien je minstens 20% maar minder dan 70% van het minimumloon? Dan wordt je uitkeringspercentage verlaagd naar 65%. Daartegenover staat, dat UWV maar de helft van je salaris op je uitkering in mindering brengt.

Verdien je ten minste 70% van het minimumloon? Dan wordt voor de berekening van de aanvulling 100% van het minimumloon gebruikt. Hiervan trekken we je salaris af. Blijft er onder aan de streep nog iets over? Dan krijg je dat nog aangevuld vanuit de Wajong.

Studieregeling
Val je onder de studieregeling omdat je een opleiding volgt waarvoor je recht hebt op studiefinanciering of een vergoeding scholieren? Dan is je uitkeringspercentage 25%. Als je daarnaast werkt, verrekenen we de inkomsten als volgt:

Val je onder de studieregeling en verdien je maximaal 25% van het minimumloon? Dan blijft de hoogte van je uitkering gelijk. Alles wat je bijverdient tot maximaal 25% van het minimumloon, is dus extra.

Val je onder de studieregeling en verdien je meer dan 25% van het minimumloon? Dan is de berekening als volgt: van je salaris trekken we 25% van het minimumloon af. Het bedrag dat nu overblijft, trekken we af van 25% van het minimumloon. Het bedrag dat nu overblijft, krijg je nog aangevuld vanuit de Wajong.

Gevolgen vanaf 2018

In verband met de Participatiewet beoordeelt UWV vóór 2018 van alle Wajongers het arbeidsvermogen. Is er arbeidsvermogen en werk je niet of verdien je met je werk minder dan 20% van het minimumloon? Dan is de basisuitkering 75% van het minimumloon. Alle inkomsten tot 20% van het minimumloon worden van die 75% afgetrokken. Vanaf 2018 wordt dit 70% wanneer je arbeidsvermogen hebt. Verdien je met je werk tenminste 20% van het minimumloon? Of val je onder de studieregeling? Dan is de basisuitkering een lager percentage, zie de uitleg hierboven. Deze lagere percentages veranderen niet vanaf 2018. Als je tenminste 20% van het minimumloon verdient of onder de studieregeling valt, gaat je uitkering dus niet 5% omlaag.

De voortgezette werkregeling

De voortgezette werkregeling is een regeling die kan gelden voor mensen met Wajong2010. Dit is een gunstigere manier van verrekenen van je inkomsten. Hierdoor is je totale inkomen van je salaris plus je Wajong-uitkering hoger dan het bij de normale inkomstenverrekening zou zijn. Deze regeling geldt voor mensen met Wajong2010 die aan de volgende voorwaarden voldoen:

-Je bent 27 jaar of ouder

-Je hebt minstens 7 jaar hulp gehad bij het vinden of behouden van werk

Bij de voortgezette werkregeling werkt de inkomstenverrekening als volgt:

Verdien je tenminste 20% van het minimumloon? Dan vult de Wajong-uitkering je inkomen aan tot 100% van het minimumloon.

Verdien je met je werk minder dan 20% van het minimumloon? Dan is de berekening van je uitkering als volgt: je salaris trekken we van het minimumloon af. Van het bedrag dat dan overblijft ontvang je 75%. Ook hier is de voortgezette werkregeling voordelig. Want bij de normale inkomstenverrekening zou je salaris, als je minder dan 20% van het minimumloon bijverdient, volledig op je Wajong-uitkering in mindering worden gebracht.

Toeslagenwet
Zit je totale bruto inkomen (Wajong plus inkomen uit werk) onder het sociaal minimum? Dan kan het zijn dat je recht hebt op een toeslag die je aanvult tot het sociale minimum dat geldt voor jouw leeftijd en gezinssituatie.
Actuele informatie over de toeslag vind je hier.

Loonheffingskorting
Er is nog iets waar je rekening mee moet houden als je werkt naast je Wajong-uitkering: de loonheffingskorting. Dit is een korting op de loonheffing (belasting) die je betaalt over je bruto uitkering. Hierdoor betaal je minder belasting en hou je netto meer over.

Van de belastingdienst mag de loonheffingskorting maar op één inkomstenbron tegelijkertijd worden toegepast. Het is het voordeligst om de loonheffingskorting toe te passen op de inkomstenbron waarvan je het hoogste bruto bedrag betaald krijgt.

Als je werkt naast je uitkering, valt die loonheffingskorting dus weg bij óf je uitkering óf je salaris uit werk. Hierdoor moet je bij één van de twee meer belasting betalen en hou je in verhouding netto minder over. Het kan soms zijn dat je er door te werken bruto op vooruit gaat, maar netto niet.
Actuele informatie over de loonheffingskorting vind je hier.

Pagina's

Onderwerp gesloten

Dus als ik het goed begrijp:

Als je 100 euro per maand verdient, krijg je 100 euro per maand minder Wajong?
Geldt dit ook voor stage via een (sociaal) re-intergratie bureau?
Ik ga via hun met begeleiding namelijk werk ervaring op doen en krijg daarvoor een vergoeding. Wordt reiskostenvergoeding hier ook bij opgeteld?

Beste Mahayana,

In het topic hierboven staat per situatie uitgelegd hoe de inkomstenverrekening plaatsvindt wanneer je gaat werken naast je Wajong2010.
Je vraagt nu: Als je 100 euro per maand verdient, krijg je 100 euro per maand minder Wajong? Dit geldt alleen bij situatie 1; wanneer je minder dan 20% van het minimumloon verdient.

Wanneer je stage gaat lopen om werk ervaring op te doen en je krijgt daarvoor een vergoeding dan wordt dit ook verrekend met je Wajong2010.
Reiskosten­vergoeding is vaak geen onderdeel van het SV-loon (Sociaal Verzekeringsloon) en daardoor wordt dit niet gekort op je Wajong2010.

Met vriendelijke groet,
Marleen
www.uwv.nl/webcare

Laatst gewijzigd op: 29 februari 2016 13:04

Oke, ik krijg als het goed is straks 20 euro per 4 weken aan vergoeding, maar dit wordt gekort op mijn wajong (want dit is minder dan 20% van het minimumloon) dus in principe maakt het niet uit of ik nou wel of geen geld zou krijgen (voor wat ik totaal per maand overhoud dan)?

Laatst gewijzigd op: 29 februari 2016 13:09

Webcare schreef, dat als je minder dan 20% van het minimumloon verdient, al je salaris/stagevergoeding van je uitkering wordt afgetrokken. Financiëel gezien maakt je stagevergoeding voor jou dus geen verschil. Een reiskostenvergoeding wordt niet op je uitkering gekort. Door een reiskostenvergoeding te ontvangen heb je dus wél extra inkomen. 

Niet echt Ellen, aangezien de reiskostenvergoeding naar de reiskosten gaan uiteraard.
Ik zal dus niks verliezen, maar ook niks winnen (om het maar even zo te noemen).

Maakt verder ook niks uit hoor, alleen van het re-intergratietraject zeiden ze dus dat het niet eraf zou moeten worden gehaald (dat dit niet klopt dus), want anders wordt iemand niet gemotiveerd.
Waarom zou je werken als je zonder werk hetzelfde zou krijgen?
Zo denken een hoop mensen. (Ik niet, want ik wil opbouwen, maar wel of geen vergoeding krijgen is dus helemaal niet boeiend nu, omdat het zo weinig is dat ik het niet eens krijg).
Het is enkel voordelig voor UWV omdat zij minder hoeven te betalen aan mij.

Laatst gewijzigd op: 29 februari 2016 14:01

Bedankt voor de uitleg!
Het is voor mij nu een stuk duidelijker.
Ik vind het zoals Mahayana al zegt, in sommige gevallen niet echt motiverend.

Ik zelf heb dit ook ervaren.
Met 12 uur werken per week ging ik er qua inkomen helaas op achteruit.

Met 12 uur werken erop achteruit gaan? Hoe kon dit dan als ik vragen mag?

quote:

Op 1 maart 2016 schreef Mahayana het volgende:

Met 12 uur werken erop achteruit gaan? Hoe kon dit dan als ik vragen mag?

Ik heb dat dus ook. Dat komt mijn inziens door de loonheffing. Bij het UWV heb ik de korting aangevinkt staan, dus daar houden ze niet zoveel in. Bij mijn werkgever (uitzendbureau in dit geval) houden ze wekelijks bijna ruim 1/3 in van mijn loon.. Hierdoor ben ik er elke maand 100 euro op achteruit gegaan. Ik kan er blij mee zijn dat ik mijn reiskosten vergoed krijg, anders was het zelfs 150.

Laatst gewijzigd op: 08 maart 2016 16:37

Ik hen nieuwe wajong van 2010. Ik werkt via bw voor 24 uur verdiende ik netto 854 bruto 952 ongeveer onreeg 387 wajong netto. Nu is contract afgelopen en ga ik weer in dienst van wsw bedrijf 24 uur geloof bruto ong 1016 netto 884. Nu ben ik benieuwd als je iets meer verdient scheelt 30 euro netto of je dan meer overhoudt of dat ik rekening moet houden dat je nog minder wajong ligt snap het niet Helena. Heb de wijngaarden afgelopen woensdag doorgeven ivm 1 april weer bij wsw bedrijf begin. had een leuke plek maar door een korting kon mijn loon niet meer worden betaald janmer

Over het korten op je wajong, geloof dat je tot 20% van het minimumloon (uitgerekend ongeveer 220 euro per maand), moet inleveren op je wajong met werken. Als je vrijwilligerswerk doet, mag je tot 150 euro zelf houden.

In mijn geval:
Ik krijg 5 euro per dag dat ik werk (als onkostenvergoeding). Zo'n dag is 2,5 uur, maar kan maximaal 5 uur zijn, vanwege het soort werk dat ik doe.
Stel dat ik 2x een dag (2,5 uur) werk, dan krijg ik 10 euro per week (40 euro per maand) voor 5 uur werk per week.
+ mijn wajong van (ik rond even grof af) 1000 per maand.

Stel dat ik zou zeggen tegen de werkgever dat ik wil werken ipv een vergoeding wil hebben, zou ik bruto iets van 10 euro per uur, dit zou dan 50 euro per week zijn en 200 euro per maand.

Conclusie: zolang ik niet veel meer dan 2x 2,5 uur pw kan werken, moet ik niet in dienst gaan van het bedrijf maar gewoon voor een onkostenvergoeding blijven werken.

Dat is toch krom?

Pagina's

Onderwerp gesloten
Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!