Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Beoordeling van je arbeidsvermogen > herbeoordeling van iemand met wajong van 2007.
Beoordeling van je arbeidsvermogen
herbeoordeling van iemand met wajong van 2007.
robin
26637

Wat gebeurt er als mijn zoon gaat werken. hij heeft meerdere geestelijke problemen en is in 2007 volledig afgekeurd. hij "werkt "nu 3 uur in de week bij de leger des heils winkel, ook om mijzelf een beetje lucht te geven en voor zijn sociale activering. hij wordt daar begeleidt door de bazin daar.
In 2016 is hij "herkeurd"door het uwv. alsof die mensen dat kunnen in een uurtje praten. we hebben geen papier gehad waarop we kunnen reageren of bezwaar op kunnen maken. toen we wajong hebben aangevraagd had hij een dossier van 2 cm dik.
Nu moesten wij vorige week weer op zo`n gesprek komen en mijn zoon heeft zich in dat uur goed gehouden. hij vertelde wat hij deed in die drie uur en er werd lustig geschreven. en hij stemde in met dat beschutte werk. later toen we thuis kwamen begon de stress, hij kan dit niet. en op internet staat zoveel dat je zelfs je wajong kan kwijtraken! en wat moet hij dan?
hij wordt de 17e 30 en die vrouw zei ook dat we voor de 13e moesten reageren. ook zoiets. ik ben mantelzorger voor mijn ouders in Dordrecht (88 en 90 jaar ) en voor hem, en we worden niet gewaardeerd. wat ik ook zei het werd genegeerd. er werd niet gekeken naar de situatie zoals hij nu is. in de regels staat dat iemand die gaat werken 3 uur zelfstandig moet kunnen werken, maar dat kan mijn zoon helemaal niet, er ies altijd iemand bij hem die hem helpt. en hij werkt al 3 uur in de week op een veilige plaats, dus waarom moet dat veranderen? ik was zo blij toen hij die wajong kreeg. omdat ik alleen ben en geen idee heb hoe hij zich zal redden als er iets met mij gebeurt. onze hele toekomst staat nu weer op losse schroeven door die 2 uurtjes praten
. hij kan dan niet alleen blijven wonen in dit huis.

in de winkel pakt hij dingen uit, hangt kleding op en luistert naar de gesprekken van de dames. hij kan niet rekenen, dus hij kan geen dingen verkopen ofzo.

Laatst gewijzigd op: 08 juli 2019 14:09

Ik kan heel goed begrijpen dat u zich als ouder zorgen maakt hoe het met uw zoon moet als er iets met u gebeurt. Begrijp ik goed dat u geen anderen kinderen heeft die de zorg van uw zoon kunnen overnemen of andere familie als er iets met u gebeurt?

Voor wat u zoon betreft vindt u het beste dat het blijft zoals het blijft. Dat hij 3 uur in de week bij de leger des heils winkel blijft (krijgt geen loon?) voor zijn sociale activering en dat u in die tijd even tijd voor uzelf heeft of de zorg voor uw ouders.

Uw zoon heeft waarschijnlijk een oude Wajong van voor 2010. Bij de oude Wajong zijn twee dingen van belang. De arbeidsongeschiktheidsklasse én wel of geen arbeidsvermogen. Hierover heeft uw zoon brieven gehad, maar u kunt deze twee dingen ook via de telefoon aan het UWV vragen, telefoonnummer 088-898 9294.

Mensen met een oude Wajong hebben tussen 2015 en eind 2017 een beoordeling op arbeidsvermogen gehad.

Bij geen arbeidsvermogen krijg je geen ondersteuning van het UWV. Uw zoon kan dan vrijwilligerswerk of (arbeidsmatige) dagbesteding doen. Dit loopt via de gemeente.

Bij wel arbeidsvermogen krijg je wel ondersteuning van het UWV bij re-integratie en werk. Uw zoon kan dan gaan werken bij een werkgever, eventueel met een externe of interne jobcoach of op een beschutte werkplek als hij daarvoor in aanmerking komt.

Mensen met een oude Wajong en wel arbeidsvermogen en geen betaald werk worden uitgenodigd met de vraag hoe het gaat. Dit is een verkapte manier om ze aan het werk te krijgen bij een werkgever of op een beschutte werkplek.

Het is dus van belang om te weten in welke arbeidsongeschiktheidsklasse uw zoon valt en of de beoordeling van arbeidsvermogen wel of geen arbeidsvermogen is.

MEE is een organisatie die u mogelijk kan helpen.
https://www.mee.nl/mee-locator

Het is ook van belang om te weten of het gesprek van vorige week een herkeuring van de Wajong was, dus wel of geen Wajong meer óf dat het ging om re-integratie of beschut werk.

Weet u ook waar u voor 13 juli op moet reageren. Is dat wel of niet instemmen met beschut werk of met wat anders?

Heeft u in de berichtenbox op MijnUwv op in de werkmap op werk.nl van uw zoon gekeken of er misschien een verslag is gemaakt van het gesprek van vorige week?

U kunt ook bezwaar maken. U kunt in het bezwaar eventueel zeggen dat u bezwaar maakt en binnen xx dagen inhoudelijk het bezwaar zal onderbouwen. Een bezwaar kun je altijd nog intrekken.

https://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsbeperkt/oude-wajong/tijdens-wajo...

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!