Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Beoordeling van je arbeidsvermogen > Aanvraag wajong (van voor 2015)
Beoordeling van je arbeidsvermogen
Aanvraag wajong (van voor 2015)
Laatkomer99
222512

Sinds 2007 (toen 12 jaar) heb ik veel problemen, en werd dit toegeschreven aan een angststoornis. Pas in 2015 heb ik de diagnose ASS gekregen. Sinds een aantal jaar zit ik in de bijstand.

Ik las over situaties waarin het nog mogelijk zou zijn om in een voormalige Wajong regeling te komen (van voor 2015). Maar ook dat dit zeer streng is, en mogelijk afgeschaft zou worden per 1 januari 2020 (of iets later?).

Mijn vraag: Is het nog mogelijk om met deze voorgeschiedenis in aanmerking te komen voor een oudere Wajong regeling, en zo ja, heb ik daar nog kans op?

Alvast bedankt!

Pagina's

Hoi Laatkomer,

Heel herkenbaar verhaal. Ik kamp ook al zowat 9jaar met angstklachten waardoor ik zeer beperkt ben in mijn dagelijks leven. 7 jaar geleden heb ik me uit de ziektewet laten werken door uwv omdat ik zelf ook niet wist wat er met me aan de hand was.. Dus ik ben ook heel benieuwd naar een antwoord op jouw vraag. Wie kan helpen?

quote:

In het originele topic schreef Laatkomer99:

Ik las over situaties waarin het nog mogelijk zou zijn om in een voormalige Wajong regeling te komen (van voor 2015). Maar ook dat dit zeer streng is, en mogelijk afgeschaft zou worden per 1 januari 2020 (of iets later?).

Mijn vraag: Is het nog mogelijk om met deze voorgeschiedenis in aanmerking te komen voor een oudere Wajong regeling, en zo ja, heb ik daar nog kans op?

Alvast bedankt!

Je schrijft dat je in 2007 12 jaar was. Dat betekent dat je in 1995 geboren bent. Om een laattijdige aanvraag in te kunnen dienen voor de oude wajong regeling (de AAW regeling) moet je voor 1 januari 1980 geboren zijn. Aangezien je dat niet bent kom je er niet voor in aanmerking, hooguit voor de wajong 2015.

De laattijdige aanvraag voor de oude wajong vervalt per 18 december 2020 https://www.fnv.nl/getmedia/c8c6c8d1-36ff-43f2-aff8-f7abc128fc7e/Factshe...

Bericht 1 van 2

Hallo Laatkomer99,

Alleen bij de Oude Wajong bestond de mogelijkheid dat de Wajong met terugwerkende kracht werd toegekend.

Je kunt natuurlijk altijd proberen om een aanvraag voor Wajong2010 te doen. Houd in je achterhoofd dat de nieuwe aanvraag beoordeeld zal worden volgens de regels van de Wajong 2015.

Het is daarom erg belangrijk dat je met bewijsstukken aantoont dat je nooit hebt kunnen werken, en dit ook in de toekomst niet zult kunnen. Geef ook aan dat dit al van vóór je 18e verjaardag is. Er wordt dan gekeken naar jouw persoonlijke situatie.

Vul de aanvraag voor beoordeling arbeidsvermogen in en stuur deze naar ons terug. Stuur zoveel mogelijk informatie mee waarmee je kunt aantonen dat je eigenlijk recht hebt op de Wajong2010 met een begeleidende brief.

Laatst gewijzigd op: 23 september 2020 12:57

Bericht 2 van 2

Ik wil je geen valse hoop geven, maar niet geschoten is altijd mis. Als je het op deze manier aanvraagt heb je in ieder geval je uiterste best gedaan om een Wajong2010 te kunnen krijgen. Lukt dat niet, dan weet je dat je er alles aan hebt gedaan wat je kon doen.

In ieder geval heel veel succes!

Met vriendelijke groet,

Monica
UWV Webcare

Laatst gewijzigd op: 23 september 2020 12:59

quote:

Op 23 september 2020 schreef UWV Webcare het volgende:

Je kunt natuurlijk altijd proberen om een aanvraag voor Wajong2010 te doen. Houd in je achterhoofd dat de nieuwe aanvraag beoordeeld zal worden volgens de regels van de Wajong 2015.

De toegang tot de wajong 2010 is sinds de invoering van de wajong 2015 afgesloten. In de wajong 2010 zitten mensen met en zonder av. Alleen mensen zonder av worden nog tot de wajong toegelaten en dan wordt het wel de wajong 2015 regeling, niet de wajong 2010 regeling. De enige uitzondering daarop is nu nog de laattijdige aanvraag aaw (geboortedatum voor 1 januari 1980) waarbij mensen met/zonder av nog in de oude wajong kunnen komen.
Voor de rest komt iedereen met geen av in de wajong 2015 en iedereen met av heeft geen recht op wajong.

Alleen als men een herleving van een wajong uitkering aanvraagt kan men nog in in de owajong/wajong 2010 komen.

Laatst gewijzigd op: 23 september 2020 13:46

Nou goed geregeld in NL. Ik vreet echt een bezem hoe asociaal men met mensen met een beperking om gaan. Ik zou graag eens in gesprek gaan met mensen in Den Haag hoe het anders zou kunnen en je mensen in hun kracht zet ipv afhankelijk houdt. Ik ben iemand die al jaren tussen wal en schip valt. Ik moet nu verdomme weer twee jaar in de ziektewet zitten voor een keuring en er gebeurd qua reïntegratie helemaal niets. De bedrijfsarts weet ook niet wat die met me aan moet. Ik denk dat ik voor iedere chronisch zieke spreek dat wij serieus genomen willen worden en opzoek zijn naar erkenning van onze problemen. Geef ons die financiële zekerheid en maak het niet zo moeilijk, want we zitten meestal al in een verdomd moeilijke situatie.

En iedere ondernemer en zzp'er is zo zielig en hebben het financieel zo zwaar. Wij zitten al jaren in dit schuitje en worden niet gehoord.

Ik ben echt zwaar teleurgesteld!!!

ik heb ook beperkingen voor mij 18e jaar. Ben ook in de jaren 90 geboren. Had vorige jaar december de aanvraag gestuurd, dit jaar januari gesprek met verzekeringarts gehad en in mei wajong 2015 gekregen. Dus ik denk niet dat je kan kiezen voor welke regeling je valt.

En wat heb je precies waardoor je langdurig niet instaat bent om te werken als ik vragen mag @wajong2015? Kun je me wat meer vertellen over de aanvraag en hoe dit proces verliep? Het lijkt me een heel zwaar proces namelijk.. Maar ik ben blij voor je dat je het voor elkaar hebt gekregen

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!