Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Saraya en Jan Willem. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Participatiewet > Werken (Reintergratie) verplicht met Oude Wajong 80 tot 100%?
Participatiewet
Werken (Reintergratie) verplicht met Oude Wajong 80 tot 100%?
Foxhound
2168612

Hallo. Ik heb een Oude Wajong en ben 80 tot 100% afgekeurd met arbeidsvermogen.

Ben ik verplicht om mee te werken met het UWV om een reintergratietraject te accepteren?. Ik zit ongeveer 9 jaar thuis na mislukte pogingen tot werken en word nu pas soort van gedwongen om nogmaals zo'n traject aan te gaan via couching gesprekken, Ben ik bijv verplicht om te werken omdat ik toch een beetje (arbeidsmogelijkheid) heb volgens mijn uwv gegevens? of mag ik dat ook gewoon aangeven van dat ik daar op dit moment nog steeds niet voor in staat ben?. Of is 9 jaar nou de reden dat er nu opeens soort van word gehaast?. wat zijn mijn rechten met een oude wajong 80 tot 100%?

Pagina's

Met een oude Wajong hebt je:
Geen sollicitatieplicht
Geen plicht tot accepteren van passend werk
Geen plicht om te re-integreren.

Er is niets veranderd ten opzichte van 2017.

Lees ook eens het topic “UWV Belactie vanaf 1 maart: aanbod reintegratie voor mensen met oude Wajong en arbeidsvermogen”
https://perspectief.uwv.nl/forum/s/uwv-belactie-vanaf-1-maart-aanbod-rei...

Dankjewel voor jouw reactie, Dan is het mij verder duidelijk en zal ik met de volgende gesprek ook aangeven. Nog een fijne dag toegewenst!.

1 van 2:

Hallo Foxhound,

Allereerst wil ik je welkom heten op het forum!
Daarnaast heb ik nog een kleine toevoeging/aanpassing op het antwoord van Jan:

Als je arbeidsvermogen hebt, dan moet je meewerken aan je re-integratie. Samen met de arbeidsdeskundige of adviseur werk bespreek je wat je mogelijkheden zijn om te gaan werken. Ook bekijk je welke hulp of voorzieningen je nodig hebt bij je werk. De afspraken die de arbeidsdeskundige of adviseur werk met je maakt, zet hij in je werkplan.

2 van 2

Je bent verplicht om naar het gesprek met de arbeidsdeskundige of adviseur werk te komen en je te houden aan de afspraken in het werkplan. Je bent echter niet verplicht om te solliciteren of werk aan te nemen.

Tijdens het gesprek kun je aangeven dat je niet in staat bent om te werken op dit moment.

Meer informatie over het meewerken aan je re-integratie, vind je hier: https://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsbeperkt/oude-wajong/tijdens-wajong-uitkering/detail/werk-vinden-en-behouden/een-werkplan-opstellen-met-de-arbeidsdeskundige-of-adviseur-werk/ben-ik-verplicht-om-mee-te-werken-aan-mijn-re-integratie

Heb je nog vragen, stel ze gerust!

Met vriendelijke groet,
Monica

Erg bedankt voor uw reactie, Dus dan zover ik begrijp betekend dat dat ik eigenlijk verplicht ben om een reintergratietraject te accepteren maar verder niet verplicht ben om een enkel baan of solicitatieverzoek te accepteren?. Dat klinkt mij wel een beetje krom want dat zou dan kunnen betekenen dat ik daar op traject werkplaats een hele lange tijd kan blijven en banen blijven weigeren omdat ik bijvoorbeeld niet goed bij voel? Of heb ik het nou verkeerd opgevat?, Ik zag op andere topics dat ook de UWV webcare reageert met '' met een oude wajong ben je niet verplicht om hulp van uwv te krijgen bij re-intergratie en met een couchinggesprek mag laten weten dat je verder gewoon met rust gelaten wilt worden'' klopt dit dan niet? Mijn excuses voor al de vragen, ik wil graag meer duidelijkheid hierover want ik ben een beetje verdwaald over welke rechten ik precies heb wegens verschillende topics. Alvast bedankt voor uw reactie.

Als het UWV je uitnodigt voor een gesprek ben je verplicht te komen.

Bij de oude Wajong heb je bij een gesprek met het UWV een keus. Je mag zeggen:

- Ik wil geen gebruik maken van ondersteuning van het UWV bij re-integratie en wil verder met rust worden gelaten.

óf

- Ik wil wel gebruik maken van ondersteuning van het UWV bij re-integratie.

Hallo Foxhound,

Jan heeft gelijk, je kunt er voor kiezen om af te zien van onze dienstverlening en ondersteuning.

Ter aanvulling: Wil jij geen gebruik maken van de dienstverlening? Dan kun je dit overleggen met de arbeidsdeskundige. Als je gebruik maakt van de Werkmap kun je via werk.nl een bericht sturen. Maak jij geen gebruik van de werkmap, dan raad ik je aan te bellen met 088 898 9294 om dit door te geven.

Met vriendelijke groet,
Timo
UWV Webcareteam

Laatst gewijzigd op: 03 mei 2019 11:35

quote:

Op 3 mei 2019 schreef UWV Webcare het volgende:

Hallo Foxhound, Jan heeft gelijk, je kunt er voor kiezen om af te zien van onze dienstverlening en ondersteuning. Ter aanvulling: Wil jij geen gebruik maken van de dienstverlening? Dan kun je dit overleggen met de arbeidsdeskundige. Als je gebruik maakt van de Werkmap kun je via werk.nl een bericht sturen. Maak jij geen gebruik van de werkmap, dan raad ik je aan te bellen met 088 898 9294 om dit door te geven. Met vriendelijke groet, Timo UWV Webcareteam

Hartstikke bedankt voor uw reacties, Ik heb nog even de tijd tot mijn volgende couchinggesprek, Ik zal er dan even goed nadenken over waar ik echt beter bij voel qua mijn situatie en zal het in mijn werkmap zetten. Ik begrijp dat ik minimaal 1 keer per jaar eens telefonish of via couchinggesprekken even moet schijnen om te kijken of er een verandering in mijn situatie en mijn wensen zijn. Maar ik vind het echt tof van het UWV dat wij wajongers met een beperking deze gelegenheid hebben.

Nogmaals bedankt.
M.v.g

Ik lees dit draadje al een tijdje over. Ik heb ook op de website gekeken van uwv en het even samengevat.

--> Je bent als o-Wajonger wel verplicht om te re-integreren.
--> Maar Je bent niet verplicht om hulp via een jobcoach/uwv aan te nemen.

Je kunt dus zeggen als je op gesprek komt dan je geen hulp wil, maar dan verwachten ze wel dat je re-integreerd op een andere manier buiten het uwv om.

Nu is het zo veranderd dat je elk jaar opnieuw opgeroepen kan worden. Dus wil je geen hulp dan gaan ze wel elk jaar controleren of je wel werkt aan re-integratie. Dit is het nieuw soort drukmiddel was ze ingevoerd hebben.

Tip 1: Als je het niet vertrouwd neem dan een geluidsopname op van het gesprek. Dit mag gewoon. Wel moet je het aangeven dat je dit gaat doen.

Tip 2: Print de rechten en plichten van een o-wajonger op een A4 a en neem deze mee naar het gesprek.

De tips geef ik omdat mijn eigen ervaring bij het gesprek was dat ze een heel ander verhaal vertellen.

@Ragnhild
Jan heeft het in zijn stukje niet over verplicht re-integreren.Hoe zit het nou precies ?

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!