Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Beoordeling van je arbeidsvermogen > Wajong2010 ''arbeidsvermogen'', hoe zit het nou?
Beoordeling van je arbeidsvermogen
Wajong2010 ''arbeidsvermogen'', hoe zit het nou?
Mahayana
14137

Hallo allemaal,

Ik kan niet zo goed wennen aan de nieuwe lay-out en daarom vind ik het nu even makkelijker om een nieuw bericht te plaatsen ipv te zoeken..mijn hoofd zit al zo vol.

Mijn vraag is:

- Hoe zit het met de verlaging van de uitkering, bij mensen met Wajong2010, met niet-duurzaam-geen-arbeidsvermogen? 

Toen de herbeoordelingen plaatsvonden, is mij gezegd: jij krijgt de stempel 'arbeidsvermogen', omdat UWV verwacht dat je in de toekomst wel zou kunnen werken (arbeidsvermogen kan ontwikkelen). De essentie hierin is dus; nu OF later (eventueel) arbeidsvermogen? Dan wordt je gekort, ookal kan je op dat moment helemaal niet werken.

Dit zit mij enorm dwars..Omdat ik dus niet kan werken nu, maar ''hopelijk'' in de toekomst wel, moet ook ik, samen met mensen die wel kunnen werken, maar geen werk kunnen vinden, gestraft.

Ik heb hierom om een herbeoordeling gevraagd, de papieren ingevuld die ik moest invullen en deze heb ik rond 30 oktober op de bus gedaan. 
Inmiddels heb ik wel een brief ontvangen dat ze gaan kijken of ze er iets mee gaan doen, maar ik heb het idee dat ze het naar 2018 willen zetten, want dan zijn de regels anders..ofzo.

Ik vraag me dus dan ook af...wat gebeurt er met mensen zoals ik? Kan ik in aanmerking komen voor langdurig-geen arbeidsvermogen (mbt Wajong2010)? Zo ja..wanneer?

Ik weet..ik kan praten met mijn AD..denk ik, maar degene die ik heb is een beetje van het ''ik kan me niet voorstellen dat iemand geen 40 uur kan werken''..ja..ik als persoon die nog net 2 uur per week achter een PC wat kan typen op een praktisch leeg kantoor, voel me daar natuurlijk niet gemakkelijk bij.

Dus zoek ik hier eigenlijk wat comfort.

Ook vroeg ik mij af of ze mij kunnen korten of mijn Wajong kunnen stopzetten, als ik wel de stempel arbeidsvermogen heb, maar niet werk?

Dus:

- Hoe zit het met de verlaging van de uitkering, bij mensen met Wajong2010, met niet-duurzaam-geen-arbeidsvermogen? 
- Ik vraag me dus dan ook af...wat gebeurt er met mensen zoals ik? Kan ik in aanmerking komen voor langdurig-geen arbeidsvermogen (mbt Wajong2010)? Zo ja..wanneer?
- Ook vroeg ik mij af of ze mij kunnen korten of mijn Wajong kunnen stopzetten, als ik wel de stempel arbeidsvermogen heb, maar niet werk?

Bedankt allemaal.

Beste Mahayana,

Ik zit in hetzelfde schuitje. Ooit in de toekomst kan ik arbeidsvermogen ontwikkelen. Ik hoop ook ooit te kunnen werken. Maar op dit moment heb ik geen arbeidsvermogen en ik word gekort.

Ik heb tips of antwoorden, maar deel wel je verhaal.

Mufasa.

Geen antwoord op je vragen, maar dat jouw AD zich iets niet kan voorstellen is vooral zijn probleem, en niet dat van jou. Ik zou dus juist wel in gesprek gaan, en proberen zijn voorstellingsvermogen wat uit te breiden.Het lijkt me voor een goede samenwerking best handig als jullie op 1 lijn zitten.

Laatst gewijzigd op: 04 december 2017 15:23

Sorry voor de late reactie. Ook hoop ik reactie van UWV te krijgen hier (en thuis..nog steeds geen inhoudelijke reactie op mijn brief gehad).

Ik vind het lastig om met mijn AD in gesprek te gaan. Ben sociaal niet zo sterk namelijk en voel me al snel aangevallen/heb al snel het idee dat als ik mij op een bepaalde manier gedraag/verkondig, ze mijn uitkering gaan inkorten.
Is niet zo, maar zo voelt het wel..komt allemaal best bedreigend over, maar dat ligt aan mij.

Laatst gewijzigd op: 24 december 2017 11:12

Hallo Mahayana,

Goed dat je nog even navraagt hoe en bij wie de verlaging van de Wajong-uitkering vanaf 1 januari 2018 wordt toegepast. 

Ontvang je Wajong2010 en is er voor jou vastgesteld dat je arbeidsvermogen hebt of kunt ontwikkelen? Dan gaat de maximale Wajong-uitkering vanaf 1 januari 2018 omlaag van 75% naar 70% van het wettelijk minimumloon. Dit is ook het geval wanneer je nu (langdurig) nog niet kunt werken.
Alleen als je nu en in de toekomst geen mogelijkheden hebt om te werken, blijft de Wajong-uitkering vanaf 1 januari 2018 75% van het wettelijk minimumloon.

1 van 2

2 van 2

Na de definitieve beoordeling van je arbeidsvermogen, bespreek je samen met je arbeidsdeskundige wat je mogelijkheden zijn om te gaan werken.
De arbeidsdeskundige stelt een persoonlijk plan voor je op. In dit persoonlijk plan staan, indien voor jou van toepassing, de afspraken die de arbeidsdeskundige met je maakt. Zijn er afspraken met je gemaakt, dan is het belangrijk dat je deze afspraken ook nakomt.
Je houdt je uitkering wel, ook als je geen werk kunt vinden. We blijven je dan begeleiden bij het vinden van een passende baan.

Ik raad je dan ook aan om in contact te blijven met je arbeidsdeskundige, ook al vind je dit heel moeilijk. Je kunt altijd een begeleider vragen om jou te helpen in het contact met je arbeidsdeskundige. Deze begeleider kan, waar nodig, ook aanwezig zijn bij afspraken die je met je arbeidsdeskundige hebt.

Fijne jaarwisseling!

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam

Laatst gewijzigd op: 27 december 2017 12:35

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!