Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Vereenvoudiging Wajong > Wajong vanaf 2021, werken loont niet meer
Vereenvoudiging Wajong
Wajong vanaf 2021, werken loont niet meer
Twan
259912

Ik heb hieronder 3 situaties geschetst, kan iemand mij vertellen waarom je naast het krijgen van de Oude Wajong in 2021 nog gaat werken?

Van de € 300,- blijft er nog maar € 90,- over (€1266 - €1176 = €90).
In een werkende situatie met € 300,- inkomsten per maand ga je er in 2021 in totaal € 294 euro op achteruit.

Ik begrijp hier niets van, werken was bij hogere bedragen al niet lonend, maar nu helemaal niet meer.

Nu lees ik in de rekenhulp: Gaat uw Wajong-uitkering omlaag door de nieuwe regels, of blijft deze gelijk? Dan ontvangt u een garantiebedrag.

Hoe gaat dit garantie bedrag berekent worden bij een Freelancer? Die dus per maand wisselende inkomsten heeft? Naar welke maanden gaat er gekeken worden? En hoe gaat dit ook gedaan worden? Want een Freelancer geeft bij zijn inkomstenbelasting niet zijn inkomsten per maand op.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oude Wajong
Arbeidsvermogen + € 300,- bruto inkomsten per maand.
https://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/oude-wajong/index.aspx
Uitkomt:
Uw bruto-inkomsten € 300,00
Uw uitkering € 1.260,00
Totale bruto-inkomsten per maand € 1.560,00

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wajong vanaf 2021 (21+) - Geen inkomsten
https://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/wajong-vanaf-2021/index.aspx
Uitkomst:
Uw bruto inkomsten € 0,00
Uw uitkering € 1.176,00
Totale bruto inkomsten per maand € 1.176,00

Wajong vanaf 2021 (21+) + € 300,- bruto inkomsten per maand.
https://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/wajong-vanaf-2021/index.aspx
Uw bruto inkomsten € 300,00
Uw uitkering € 966,00
Totale bruto inkomsten per maand € 1.266,00

Pagina's

Voor ZZP-ers wordt het garantiebedrag berekend door naar het inkomen over het jaar 2021 te kijken. Aan de hand van dit jaarinkomen, wordt een gemiddeld maandinkomen berekend. Als jouw inkomsten als ZZP-er in 2021 per maand gemiddeld maar E 300,- is, dan zou je daarnaast bij oude Wajong en het hebben van arbeidsvermogen, nog recht hebben op een volledige Wajonguitkering van E 1.176,- Dit zou dan je garantiebedrag worden.
Zie de toelichting op:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-269.html

Laatst gewijzigd op: 02 november 2020 16:17

Ik vind dit wel een interessante zin:

In 2022 stelt UWV de uitkeringshoogte over 2021 vast op basis van de voorlopige aanslag over 2021. Op hetzelfde moment stelt UWV dan ook de hoogte van het garantiebedrag vast.

Er gaat dus niet gekeken worden naar een gecorrigeerde aanslag, of de definitieve aanslag. Maar de aanslag zoals die in +/- april gedaan gaat worden.

En de winst die daaruit gaat komen wordt meegenomen in het vaststellen van de Wajong zoals die in 2020 gedaan zou worden?

Voor de Oude Wajong zit er een kantelpunt op € 335,-

Verdien je per maand € 335,-, dan word je niet gekort op je Wajong, verdien je 1 euro meer, dan wordt je gelijk flink gekort op je Wajong.

Is je inkomen met je oude Wajong dus ongeveer € 300,- per maand, dan moet je voorzorgen dat je niet over die € 335,- gaat komen.

---------------------

Tegelijkertijd vraag ik mijzelf dan ook af welk bedrag ze uit de voorlopige aangifte gaan nemen, is dat de Saldo winst-en-verliesrekening?

quote:

Op 2 november 2020 schreef Twan het volgende:

Ik vind dit wel een interessante zin:

In 2022 stelt UWV de uitkeringshoogte over 2021 vast op basis van de voorlopige aanslag over 2021. Op hetzelfde moment stelt UWV dan ook de hoogte van het garantiebedrag vast.

Er gaat dus niet gekeken worden naar een gecorrigeerde aanslag, of de definitieve aanslag. Maar de aanslag zoals die in +/- april gedaan gaat worden.

Die zin (en eigenlijk het hele stuk ervoor) roept eigenlijk alleen maar vragen op. Want er wordt ook gezegd "De inkomensgegevens uit 2018 en 2019 worden niet gebruikt omdat het garantiebedrag bedoeld is voor degenen die op het moment van inwerkingtreding inkomen genieten. " Maar de voorlopige aanslag 2021 wordt in december 2020/januari 2021 al door de belastingdienst naar mensen verstuurt die een voorlopige aanslag krijgen en is gebaseerd op de aangifte van meestal het jaar ervoor (dus in dit geval van 2019)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/voo...

(deel 2) Die voorlopige aanslag kan men wel wijzigen zodat men een nieuwe voorlopige aanslag krijgt. En als men de aangifte over het jaar 2021 heeft gedaan dan krijgt men bijna altijd een definitieve aanslag.
Dus als uwv de voorlopige aanslag zou gaan gebruiken, gaan ze dan uit van de aanslag die in eerste instantie door de belastingdienst verstuurd is en dus gebaseerd is op de inkomsten van 2019? Of gaat uwv uit van de gewijzigde voorlopige aanslag als men een wijziging indient? En als uwv de voorlopige aanslag gebruikt die ergens in de komende 3 maanden op de deurmat valt, waarom wacht men dan tot 2022 om garantiebedrag te bepalen?
En als de definitieve aanslag afwijkt van de voorlopige kan men dan bezwaar aantekenen tegen de hoogte van het garantiebedrag (als dat met voorlopige lager zou zijn dan met de definitieve)? >

(deel 3)En als de definitieve aanslag afwijkt van de voorlopige kan uwv dan een deel van het garantiebedrag terugvorderen (als dat met de voorlopige hoger zou zijn dan met de definitieve)?

quote:

In het originele topic schreef Twan:

I

Oude Wajong
Arbeidsvermogen + € 300,- bruto inkomsten per maand.
https://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/oude-wajong/index.aspx
Uitkomt:
Uw bruto-inkomsten € 300,00
Uw uitkering € 1.260,00
Totale bruto-inkomsten per maand € 1.560,00

Als er arbeidsvermogen is is de uitkering geen € 1260 maar €1176. Dus dan is het totaal aan bruto inkomsten geen €1560 maar €1476.
Bij geen av klopt de berekening wel.

Staat het in januari vastgestelde garantiebedrag dan nog tot 2022 ter discussie??
De onzekerheid wordt alsmaar groter....! Het linkje werkt niet (meer), waar lezen jullie dit?

Nog los van dat je 70 of 75% inlevert betaal je op je loon ook meer loonheffing, lijkt mij... Dus ik heb ook de indruk dat werken niet meer echt loont binnenkort.

Tenzij op basis van een (gunstig) garantiebedrag, dat je dan aanvult met loon dat je voor 100% mag houden. Of ging dat garantiebedrag dan bij een totaal boven het minimumloon (met ongunstige loonheffingskorting, en als je dat (zeker bij een minder gunstig garantie- bedrag) al bij elkaar weet te werken) toch weer omlaag?

Worden er al hier of daar meer vragen concreet beantwoord ergens (op dit forum), de laatste tijd?

quote:

Op 10 november 2020 schreef Koos2021 het volgende:

Staat het in januari vastgestelde garantiebedrag dan nog tot 2022 ter discussie??
De onzekerheid wordt alsmaar groter....! Het linkje werkt niet (meer), waar lezen jullie dit?

Worden er al hier of daar meer vragen concreet beantwoord ergens (op dit forum), de laatste tijd?

Op de eerste vraag, ja voor mensen met winst uit onderneming (en freelancewerk).

Op de tweede vraag, nee.

Ik weet niet welk linkje je bedoelt, (alle linkjes die ik in dit topic aanklik werken bij mij) maar de tekst waar Twan en ik het over hebben staat in de link van Jippie onder paragraaf 1.4. Ik zal de link nog een keer plaatsen misschien dat hij het bij jou dan wel doet https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-269.html

quote:

Op 3 november 2020 schreef tt het volgende:

(deel 3)En als de definitieve aanslag afwijkt van de voorlopige kan uwv dan een deel van het garantiebedrag terugvorderen (als dat met de voorlopige hoger zou zijn dan met de definitieve)?

Ik heb zelf al het antwoord gevonden op deze vraag( en de vraag ervoor bij omgekeerde situatie).

" Alleen als de definitieve aanslag afwijkt, komt UWV hier op terug. De regering vindt het niet bezwaarlijk om het garantiebedrag in dit geval later vast te stellen met de mogelijkheid dat op een later moment nabetalingen zullen volgen."

En dus ook de mogelijkheid dat er terugvorderingen zullen volgen al heeft uwv " UWV heeft daarom veel aandacht voor tijdige signalering van een wijziging in inkomen en het effect daarvan op de hoogte van de uitkering en het garantiebedrag. Door goede individuele afspraken te maken met Wajongers probeert UWV terugvordering te beperken"

quote:

Op 10 november 2020 schreef Koos2021 het volgende:

Deze groep krijgt ook geen garantiebedrag maar een "Het UWV werkt voor deze groep met een voorlopige uitkering op basis van een in overleg met de Wajonger afgesproken inkomen dat de Wajonger verwacht."

Dus degene met winst uit onderneming/freelancewerk moet een schatting gaan maken van het te verwachten inkomen over 2021, daar wordt een voorlopige uitkering op gebaseerd en pas ergens in 2022 komt er een garantiebedrag.

Maar moet degene die dit betreft hier zelf contact over opnemen met uwv, krijgen ze hierover een brief van uwv om gegevens door te geven, maakt uwv een schatting gebaseerd op de uitkering van dit jaar of de voorlopige aanslag 2021????Totaal onbekend dus uwv....

Als jullie ooit te weten komt hoe dit zit (liefst natuurlijk voordat de nieuwe wet ingaat maar met de huidige stand van zaken betwijfel ik dat) dit zijn ook nog algemene vragen om te beantwoorden.....

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!