Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Vereenvoudiging Wajong > Wajong 2021 zzpr
Vereenvoudiging Wajong
Wajong 2021 zzpr
klaske1986
8467

Ik heb net contact gehad met het uwv. Ik ben zelf zzpr en daarnaast heb ik een volledige wajong uitkering. Ik vraag mij dus ook af waar ze het bedrag op gaan baseren. Dus ik had contact met het uwv en die vrouw zegt letterlijk. Het garantie bedrag krijg je pas in 2022. Want we wachten eerst de inkomstenbelasting af. Ik helemaal overstuur. Bel ik later met een andere collega en die zegt je krijgt het per 1 januari 2021 gewoon.

Ben je ZZP-er, dan wordt je garantiebedrag pas definitief vastgesteld in 2022.
Maar in 2021 wordt je garantiebedrag voorlopig vastgesteld aan de hand van het verwachtte inkomen in 2021.
Zie de toelichting bij
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-269.html

Hoi Klaske1986,

De reactie van Jippie is juist; Als je als zelfstandige werkzaam bent dan maken wij een schatting van jouw inkomsten over 2021. In de loop van 2022 krijg je een brief met een beslissing. Hierin staat hoe hoog het garantiebedrag is dat voor je geldt. Ook staat hier in hoe hoog de definitieve uitkering over het jaar 2021 is. Je krijgt deze brief pas in de loop van 2022 omdat wij voor de berekening van jouw garantiebedrag als zelfstandige afhankelijk zijn van jouw aangifte inkomstenbelasting van de Belastingdienst.

Met vriendelijke groet,

Anton

UWV Webcare

Maar dan krijg ik toch wel een voorlopig garantiebedrag per januari 2021?

quote:

Op 24 november 2020 schreef klaske1986 het volgende:

Maar dan krijg ik toch wel een voorlopig garantiebedrag per januari 2021?

Zie ook dit topic https://perspectief.uwv.nl/forum/s/wajong-vanaf-2021-werken-loont-niet-meer

Hoi Klaske1986,

Ja, vanaf januari 2021 ontvang je een voorlopig garantiebedrag. Dit garantiebedrag is baseren wij op een schatting van jouw inkomsten als zelfstandige over het jaar 2021.

Met vriendelijke groet,

Marleen

UWV Webcare

Laatst gewijzigd op: 26 november 2020 15:40

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!