Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Beoordeling van je arbeidsvermogen > Wajong 2015 weer afgewezen
Beoordeling van je arbeidsvermogen
Wajong 2015 weer afgewezen
Dennis95
93410

Hoi iedereen,

De Wajong 2015 is weer afgewezen. Had afgelopen zomer weer het Arbeidsvermogen formulier aangevraagd n.a.v. de motie van Raemakers dat ME/cvs patiënten recht hadden op een beoordeling. Ben al tien jaar een ME/cvs patiënt, heb op aandringen van mijn ex-schoonmoeder gewerkt van 2016 tot half 2019 met pijn en moeite.

Vandaag uiteindelijk na maanden wachten de beslissing gekregen op mijn bezwaar; de Wajong 2015 is weer afgewezen. Blijkbaar blijkt er in de Wajong wet een voorwaarde; duurzaam arbeidsongeschikt vanaf je 18e tot je 23e telt blijkbaar ook mee. Dit wordt ook wel de verzekerde periode genoemd voor de Wajong 2015.

Ook viel het mij op dat in de recente beslissing van juli 2020 dat de tekst "heeft geen arbeidsvermogen maar kan dit wel nog ontwikkelen" een fout was en dat het UWV weer terug komt op een ouder advies dat ik arbeidsvermogen heb. Dit was blijkbaar een zeer storende fout voor de secretaresse?

Ik heb de hoop in deze organisatie opgegeven. Het UWV heeft blijkbaar nog niks geleerd (linkje: https://www.uwv.nl/overuwv/pers/nieuwsberichten/2020/reactie-uwv-mbt-kas...).

Voor mij is de maat dan ook vol en ga ik mij ook inzitten voor mensen die net zoals mij keihard lijden in hun privé situatie maar ook dat ze door de overheid in de steek gelaten worden.

Hopelijk kunnen gemeentes deze mensen toch een beschermde plek geven zoals andere chronische zieken en ook een lijn maken dat de participatiewet een opdringerige, psychisch lijdende en gezondheidsschade wet is voor velen die het in hun privé leven gewoon niet meer redden.

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie antwoorden.

Je moet eigenlijk nooit kijken naar wat er op de website van uwv staat als het om wetgeving gaat. Want uwv geeft algemene termen maar nooit precies wet en regelgeving weer. Je kan beter naar de wajong wet zelf kijken.
In het geval van de wajong 2015 gaat het om hoofdstuk 1a https://wetten.overheid.nl/BWBR0008657/2020-09-01#Hoofdstuk1a en voor wanneer iemand in aanmerking zou komen voor de wajong 2015 vooral om artikel 1a:1 lid 1 t/m 3.
Vooral lid 2 en lid 3 zijn van belang als iemand in het verleden wel gekeurd is maar niet in aanmerking kwam voor de wajong 2015.

Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat je bij de eerste keuring (in 2015?) wel arbeidsvermogen hebt gekregen (en dus volgens begrippen wel als jonggehandicapt wordt gekwalificeerd) maar omdat je niet duurzaam oa bent kom je niet in aanmerking voor een wajong 2015.>

(deel 2)Volgens de oude regels zou je dan recht hebben gehad op een wajong maar volgens de nieuwe regels wordt je doorverwezen naar de gemeente maar wel in het doelgroepregister opgenomen. Maar (en dan komt lid 2 om de hoek kijken en de 5 jaar waar uwv het tegen jou over had) volgens lid 2 wordt iemand die wel als jonggehandicapt wordt aangemerkt (dus av en doelgroepregister) maar niet duurzaam oa is, wel duurzaam ao "indien hij binnen vijf jaar na die dag duurzaam geen mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft" Dat moet dan wel dezelfde redenen hebben als waar in eerste instantie de aanvraag voor was. Dus in jouw geval de ME/CVS

Doordat jij van 2016 tot half 2019 hebt gewerkt heb jij (vermoedelijk) voor het uwv aangetoond dat jij wel hebt kunnen werken. Als jij al die tijd op bed had gelegen en niks had gedaan was jouw zaak een heel stuk sterker geweest op het duurzaam ao criterium en lid 2.

Als je destijds geen av had gekregen maar niet duurzaam oa komt lid 3 om de hoek >

Laatst gewijzigd op: 28 november 2020 15:26

(deel 3) kijken en spreekt men zelfs over 10 jaar.

Laatst gewijzigd op: 28 november 2020 15:30

quote:

Op 28 november 2020 schreef tt het volgende:

(deel 3) kijken en spreekt men zelfs over 10 jaar.

De 2,5 jaar die ik gewerkt had had ik ME/cvs al. Vanaf 2010 is het langzaam erin gekropen maar voor 2019 kon ik sowieso nog geen aanvraag doen, want ik kon rond die tijd het UWV niet binnen lopen en zeggen dat ik vermoeid ben met klachten en niks gevonden is.

Ik heb ook aangegeven dat vanaf 2017, toen was ik net een jaar aan het werk dat ook de energie voor het werken begon uit te putten en nu tot op heden leef ik nog maar vier uur door de dag heen.

Ik zal even zo meteen eens de wetten doorlezen wat je toegestuurd had. Er staat ook nog inderdaad een voorwaarde in die over de tien jaar gaat, dus dan neem ik aan dat ik vanaf 2019 tot 2029 arbeidsongeschikt moet zijn? De middelbare school en mbo school had vroeger al verslagen dat het bergafwaarts ging, maar die zijn helaas al vernietigd in 2017 ...

quote:

Op 28 november 2020 schreef Dennis95 het volgende:

Er staat ook nog inderdaad een voorwaarde in die over de tien jaar gaat, dus dan neem ik aan dat ik vanaf 2019 tot 2029 arbeidsongeschikt moet zijn? De middelbare school en mbo school had vroeger al verslagen dat het bergafwaarts ging, maar die zijn helaas al vernietigd in 2017 ...

Het is niet zo dat 10 jaar ao automatisch betekent dat je recht op wajong 2015 krijgt. Ook artikel 1a:1 lid 1a en b zijn van belang. Daarin staat dat die oorzaak van ao op je 18e aanwezig moet zijn of dat, als het daarna is, je in het jaar voorafgaand aan oorzaak van ao minimaal 6 maanden gestudeerd moet hebben. Is geen van beide van toepassing ontstaat er geen recht op een wajong. De bewijslast dat de oorzaak van ao op je 18e (of studie) ligt bij jou. Dus je zal dan verklaringen van artsen/onderwijs e.d. nodig hebben die kunnen aantonen dat je toen al ME/CVS had

Ik weet niet of je juridische hulp krijgt maar bij bezwaar/beroep tegen uwv is het wel aan te raden.

Laatst gewijzigd op: 28 november 2020 19:01

Eerlijk gezegd begrijp ik het UWV wel. Ze kunnen niet iedereen een Wajong gaan geven. De reden dat ze vanaf 2015 strenger zijn gaan kijken, is dat er veel teveel instroom was in de Wajong. Als UWV toen niet had ingegrepen, hadden ze over enkele jaren 500.000 mensen in de Wajong gehad. Dan hadden de mensen die er echt in thuishoren er ook niet meer ingekund. Ik ken veel verhalen van met name jongeren die in het verleden misbruik maakten van de Wajong. Ze woonden gewoon nog bij hun ouders en werden verzorgd door hun ouders. Toch kregen zij € 1000 Wajong per maand die zij niet nodig hadden want zij woonden niet op zichzelf. Zij hebben van die Wajong-uitkering 10 jaar lang kunnen sparen en daar nu een huis van kunnen kopen. Misbruik van de Wajong kwam in het verleden dus vaak voor en ik vind het goed dat het UWV een stuk strenger is geworden. Zeker voor jongeren van beneden de 27 jaar was het UWV vroeger veel te soepel.

Beste Natasja, daar ben ik het volkomen mee eens. Cijfers heb ik ooit eens gezien ergens op een website dat een paar procent van de beroepsbevolking in de Wajong zat (alle Wajongs meegerekend tot 2015).

Ik heb het toen afgelopen zomer met een gemeente medewerker hierover gehad die inderdaad ook vertelde dat de oude Wajong gebruikt werd als spaar inkomen voor een huis te kopen. Heel jammer dat het misbruikt was en dat ze toen al niet iets strengere regels hadden. Ik weet niet of de Wajong 2010 daarentegen wel de beste regels had? Maar ik denk dat als de 2010 regeling aan werd gehouden tot heden dat er nog altijd, zoals je zei, honderd duizenden de Wajong konden binnenstromen.

Laatst gewijzigd op: 29 november 2020 13:00

Beste Natasja,

Het klopt niet dat er veel fraude was in de Oude Wajong of Wajong 2010. Bijna iedereen die er in zit/zat had daadwerkelijk een beperking.

De oplopende cijfers kwamen door ambtenaren van gemeenten die jongeren met een beperking adviseerden Wajong aan te vragen om zodoende geld te besparen (gemeenten betalen niet Wajong). Diegene die echt konden werken werden na 1 jaar WML uit de Wajong gezet en was het zelfcorrigerend.

De ECHTE oorzaak achter de aanscherping van de Wajong 2015 was gewoon een bezuiniging. De christen- en sociaal democraten hadden macht verloren aan de VVD. De VVD heeft de Wajong met RECHTS gedachtegoed veranderd.

Nu is de Wajong 2015/Wajong 2021 gewoon te streng waardoor mensen met serieuze beperking leiden onder de Participatiewet (kostendelersnorm, partnertoets, lagere studietoeslagen, geen jonggehandicaptenkorting, minder uitzicht op WML etc etc).

Het is in mijn mening erg onrechtvaardig. Het oude systeem was beter

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!