Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Beoordeling van je arbeidsvermogen
Wajong 2015
Cera37
1399912

Hoi, ik wil graag weten wat ik moet doen? Ik ben zwakbegaafd en ik merk dat als ik "veel" werk ik dat niet aankan. Voor mij is veel werk meer dan 10 uur. 10 uur ong is wel haalbaar. Maar dat betekent wel dat ik nooit een mooi inkomen kan krijgen. Heb ik dat recht op een wajong 2015? Zwakbegaafd heb ik vanaf mijn geboorte maar ben ik pas 2 jaar geleden achtergekomen.

Ik woon samen met iemand die een normaal inkomen heeft. Op zich het werk wat ik nu doe kan ik wel aan, een beschutte werkplaats of doelgroepenregister is dan ook niet aan de orde volgens mij. Maar het steek dat ik gewoon geen genoeg inkomen kan verdienen.

Wie weet hier antwoord op, want bij Wajong staat dat je dan volledig arbeidsongeschiktheid moet zijn...?

Pagina's

Hallo Cera37,

Nee je krijgt helaas toch alleen ook maar een recht op het Doelgroep Register

Wellicht de Banenafspraak en/of Beschut Werk indicatie

Meer gaat het niet worden

Plus heb je dan net als ik dat op papier staan via: Stichting Mee + GGZ?

Want zo heb ik dat gedaan, ik heb hiervoor 2X eerder aanvraag gedaan Wajong in 2013 en daarna in 2014 en opnieuw beoordeling Arbeidsvermogen in 2017 kon ik dit pas, toen kwam ik uit op het doelgroep register

Als je 10 uren sowieso kunt werken (wat trouwens op valt)

Ik had ook een traject van 12 uurtjes per week, maar de 3e dag redde ik ook maar net

Nu doe ik al erg lang een krantenwijk wegbrengen en ga ik proberen, dat ik deze aan mag houden

Het is herkenbaar wat je zegt (is voor mij hetzelfde)

Sorry meer zal er niet in zitten helaas, en als een partner werkt (word dat meegeteld voor Bijstandsrecht bedoel ik) maar dat doelgroep register kan je wel krijgen, dan helpt een Jobcoach jou om te kijken qua werk

En verder zoek ik ook wel vriendschappen via deze weg, dus als je me ook wil contacten via: kelly.mans@live.nl dan hoor ik graag van je lijkt mij erg leuk namelijk, ik heb ook graag contact via Whatsapp

Wat ik heb? Ik heb uiteindelijk een lichte verstandelijke beperking (zoals het eruit kwam)

En sinds dat moment ben ik juist ook wel opgelucht en blij dat ik erachter kwam (ik kwam sowieso erachter na rijlessen, dat het niet klopte) maar ja goed dat gevoel had ik zelfs op de basisschool al wel, maar ben nooit geholpen (althans niet op die manier wat achteraf nodig was, dus GGZ)

Bedankt voor het reageren. Ja ik heb het op papier. Maar je kan van 13 uurtjes toch niet rondkomen? Op uwv zag ik staan dat ze onder arbeidsvermogen 4 uur of meer per dag bedoelen. Dat lukt mij niet. Apart is het, ik zou toch aanvulling van iets verwachten...

Er zijn ook wel wat andere dingen zoals sociale angst en misofonie wat het moeilijk maakt...

Groetjes

Cera37,

Sociale angst hebben zoveel mensen helaas (zelfs ik heb er last van, op basis ervan dat alles zo mis gaat elke x qua communicatie)

Misofonie weet ik niet van wat het is

Maar ja je moet gewoon die Beoordeling Arbeidsvermogen papier invullen en dan al je dossier papieren die je hebt erbij stoppen

(Medisch/GGZ al die dingen)

En dan moet je het afwachten

Nee helaas kan je daar niet van leven nee, daarom vrees ik: Dat mensen zoals ik, ook heel het leven op Bijstandsnorm zal blijven hangen

En natuurlijk weet ik niet hoeveel inkomsten je hebt?

Maar onthoud dat het niks uitmaakt verder rest wat je partner wel/niet doet of wel/niet heeft via uitkering bijvoorbeeld

Mocht je samen niet zitten op een bedrag van: 1398€ netto exclusief Vakantiegeld is dit als het goed is

Dan hebben jullie recht op een aanvullingsdeel, kijk dus ook daarnaar

En verder rest: Tja het zal helaas dan alsnog Doelgroep Register worden (je mag gerust mijn beslissing zien?)

Laatst gewijzigd op: 11 augustus 2019 21:51

Vervolg deel:

De beslissing die UWV gaf bij mijn situatie bedoel ik, wel heb je gelijk wat betreft uren indicatie, mijn man heeft deze wel (vanuit Wajong 2010) ik daarintegen nog helemaal niet

En gezien ik inderdaad herken dat ik ook moeite had de 3e dag (waarbij het inderdaad ging om: Maandag/Dinsdag/Woensdag een ochtenddagdeel per dag schoonmaken)

Tja het maakt vrees ik helaas niks uit (ze zullen het alsnog zien als zijnde dat er Arbeidsvermogen is)

Wel is het zo: Mocht je op zo een Indicatie uitkomen, dan mogen ze je sowieso niet links laten liggen, dus zogezegd dan moeten ze jou alsnog gaan helpen aan werk en kijken wat passend is voor en bij je situatie, dit is immers nu bij mij ook van toepassing, eerst maakte ik me ontzettend druk en had ik er erge stress van (immers wij moeten wel via Gemeente aanvulling doen) en ja ik wist dat ze eventueel erg strikt kunnen zijn enz (maar ja nu blijkt het alsnog anders te gaan, juist vanwege die Indicatie)

Vervolg deel 2:

Ik heb het trouwens zelfs te danken aan een Gemeentelijke Contactpersoon dat ik toch bedacht van ik vraag het aan: Stel je doet zoiets niet, en ze gaan met je om alszijnde dat je een normaal gezond functionerende persoon bent (dan heb je een probleem)

Dus ben ik toch overstag gegaan en heb ik het alsnog aangevraagd en geen spijt van

Natuurlijk ik weet alleen niet hoe het in elkaar steekt: Wanneer jij gaat werken (via zo een speciale vacature) op zich ga ik ervan uit: Je dan alsnog wel de normale uurloon betaald zult krijgen (immers je valt al buiten de mogelijkheid Wajong te verkrijgen) dus dan moet je via werk toch wat kunnen en mogen verdienen lijkt mij (naast wat de partner mocht hebben, als je die hebt)

Kijk maar namelijk eens naar de post van de persoon:

https://perspectief.uwv.nl/forum/s/in-afwachting-beoordeling-telefonisch...

En zie: https://perspectief.uwv.nl/forum/s/om-gek-van-te-worden

Zij krijgen het ook niet

Mijn partner werkt 40 uur en daardoor heb ik geen recht (meer) op bijstand. Ik woon sinds 1 jaar samen. Daarvoor had ik wel bijstand en kon ik makkelijk rondkomen. Nu verdien ik 400 euro en moet ik mijn hand ophouden bij mijn vriend wat ik dus niet wil. Terwijl ik denk dat we er niets aan kunnen doen dat ik zo ben. Maar dat onrecht moet jij ook kennen. Ik weet niet wat een jobcoach kan toevoegen of een banenafspraak. Soms meld ik mij ziek omdat ik het niet trek of lieg ik op mijn werk dat ik bij cliënt ben geweest. Tot nu toe heb ik geen baan langer dan 1 jaar vastgehouden zonder gedoe maar ik vertel ook nooit dat ik zwakbegaafd ben. Het is ook niet zichbaar bij mij, mensen zldie het wel weten zijn erg verbaasd. Ik vraag mij af of dat verandert met een jobcoach. Maar wie weet werkt het wel dus waarschijnlijk moet ik het gewoon proberen. Ik zal je mailen en misschien kunnen we contact opbouwen :)

Vervolg 3:

Hopelijk niet erg UWV Webcare Team, dat ik naar deze 2 Posts mede toe verwijs

Helaas voor alle mensen en ook voor alle nieuwe mensen geld: Hou er rekening mee: Er meestal een Doelgroep Register recht uit komt rollen

Maar goed: Vergeet niet dat het bij gehandicapten bijna hetzelfde werkt (als bij de normale gezonde mensen)

Er is een deel dat nu erg vind geen Wajong en/of WIA te kunnen verkrijgen

Er zal een deel zijn: Dat zelfs de Banenafspraak/Beschut Werk idee nog te betuttelend vind enz

Dus op een gegeven moment denk en vermoed ik ook aan de ene kant alsnog: Linksom/Rechtsom het is nooit niet goed

Dan krijg je helaas wel dat je er hetzelfde tegen aan kijkt (als die normale gezonde persoon) die ook altijd vind: Dat jij de dingen niet goed doet en ook niet goed zegt

Dit blijft ten allen tijde moeilijk en je hebt ook zoveel: Ziektes en Beperkings-soorten

Cera37,

Ja zoals aangegeven: Helaas zullen mijn man en ik zelfs beide hangen op de Bijstandsnorm (mijn man zelf heeft ook een: Lichte verstandelijke beperking en PDD NOS, wel heeft hij een Brommobiel Rijbewijs behaald, dat alleen al is super, behalve dan dat je meer dat ding de fik in wil steken, dan er wat mee doen, er is om de haverklap wat mee) ergens hoop ik eerder over te kunnen gaan op een: Invalide voertuig zoiets ofzo, en die blijk je al elektrisch te kunnen krijgen, maar ja je moet het zo goed kunnen uitzoeken

Nee doe net als ik: Benader Stichting Mee (heb ik ook gedaan, want ik ben helemaal overstuur geraakt, geen grapje echt letterlijk in huilen uitgebarst bij het gesprek bij mijn ouders thuis met een Mee Contactpersoon)

Zij gaat mij helpen en probeert dat ik de Krantenwijk ook aan kan en aan mag houden (geeft mij meer rust ook enz)

Plus nog erger denk dat ik de blaasontsteking mede heb verkregen (die ik nu heb) van de stress vrees ik

Het gaat er niet om of je wel of niet kan rond komen. Het gaat om het arbeidsvermogen! Blijkbaar werk je of heb je gewerkt. Dus, de kans dat je in aanmerking komt schat ik niet groot. Je moet volledig duurzaam arbeidsongeschikt zijn. Dus nu en in de toekomst nooit meer kunnen werken wil je nog in aanmerking komen.

Laatst gewijzigd op: 11 augustus 2019 22:38

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!