Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Vereenvoudiging Wajong
Wajong 2010
pien
8608

Beste,

Ik heb de afgelopen jaren een Wajong 2010 gehad. Een aantal jaren geleden is het me gelukt om te gaan studeren. Helaas ben ik net van de generatie waarbij de basisbeurs werd afgeschaft, tevens zat ik nog in de regeling dat de Wajong naar 25% ging. Nu lees ik overal dat de Wajong naar 25% gaat als je studiefinanciering krijgt. Ik heb nooit studiefinanciering gehad, uiteraard wel flink moeten lenen (aangezien ik uiteraard niet in staat was om naast mijn studie te werken).

Twee vragen:
1) Is studiefinanciering zoals omschreven door het UWV hetzelfde als lenen? Of staat studeren per definitie gelijk aan verlaging van de Wajong naar 25%? persoonlijk heb ik dit namelijk nooit begrepen, ik genoot namelijk geen gratis studiebeurs maar moest wel Wajong inleveren.
2) Ik weet dat er inmiddels (gelukkig!!) een nieuwe regeling aan zit te komen per september. Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik mijn studie inmiddels heb weten af te ronden, dit helaas met een flinke studieschuld. Worden de wajongers die in deze (belachelijke) regeling vielen waarbij er en geen basisbeurs was en de uitkering naar 25% ging, nog ergens gecompenseerd?

Alvast dank!

Bericht 1 van 2

Hoi Pien,

Welkom op het Wajongforum!

Even een vraag van mijn kant om je een goed antwoord te kunnen geven: Je geeft aan dat je net van de generatie bent waarbij de basisbeurs werd afgeschaft. Had je toen geen recht op studiefinanciering of was het je eigen beslissing om geen studiefinanciering te nemen?

Als ik namelijk kijk in de content die wij hebben over studeren zonder studiefinanciering, kom ik het volgende tegen:
“” Heeft u wel recht op studiefinanciering, maar kiest u ervoor om hier geen gebruik van te maken? Als u arbeidsvermogen heeft, dan ontvangt u een Wajong-uitkering van maximaal 70% van het minimum(jeugd)loon.
Heeft u geen arbeidsvermogen? Dan ontvangt u een uitkering van maximaal 75% van het minimum(jeugd)loon.”

Bericht 2 van 2

Op de website wordt er wel gesproken over als je een leven lang leren krediet hebt maar niet over als je alles zelf financiert. De hoogte van de Wajong is echter bij beide hetzelfde. 

Als jij al die jaren maar 25% Wajong uitkering hebt gehad, terwijl je geen studiefinanciering hebt ontvangen, kan het zijn dat je lening is gezien als studiefinanciering. Mag ik vragen wat voor lening je hebt gehad i.p.v. studiefinanciering?

De informatie die ik heb is van de laatste paar jaren. Het kan zijn dat er in de tijd dat jij ging studeren andere regels golden. Dit ga ik voor je navragen.
Zodra ik meer weet, kom ik bij je terug.

Met vriendelijke groet,

Monica
UWV Webcare

Laatst gewijzigd op: 28 augustus 2020 16:14

Beste Monica,

Toen ik ging studeren, verviel de basisbeurs, de beurs die studenten jaren lang gratis van de overheid hebben gekregen (voor uitwonenden was dat destijds rond de 500-600 euro per maand). De enige mogelijkheid voor studenten was sinds de afschaffing van die beurs nog lenen via DUO, dat is dus de lening die ik had. Tenzij je natuurijk naast je studie kon werken of je ouders fors financieel konden bijdragen. Dat lenen is in principe geen studiefinanciering want je betaalt het later zelf weer 100% terug. Het kan zijn dat het reisproduct wel nog onder de studiefinanciering valt want dat krijg je wel van de overheid vergoed.

In de jaren dat er dus geen basisbeurs meer was en wajongers gekort werden naar 25% uitkering, hebben deze mensen dus fors moeten lenen om überhaupt te kunnen leven en dat terwijl ze arbeidsongeschikt zijn verklaard en dus geen mogelijkheden hadden om nog wat bij te verdienen, ze mochten blij zijn dat ze überhaupt konden studeren...

Persoonlijk vind ik het een schrijnende situatie. Mensen gaan studeren omdat ze iets van het leven willen maken en ook recht hebben om nog enigszins in de maatschappij mee te draaien net als ieder ander. Dat we daarvoor zo veel hebben moeten inleveren, vind ik niet kunnen. Ik begrijp dat op basis hiervan ook de nieuwe wet is aangenomen, maar daar koopt deze categorie mensen helemaal niets meer voor. Die zijn en jong gehandicapt, en hebben nu een forse studieschuld die meestal tot in de 20-30.000 euro loopt...

Ik vraag me dus af in hoeverre een lening bij DUO als studiefinanciering mag worden gezien, wij betalen daarvan namelijk elke cent terug dus het zien als inkomen is niet juist. Het reisproduct zien als studiefinanciering is ook niet juist, mensen reizen daarvan en kunnen er niet mee in hun onderhoud voorzien.

Vorige week heb ik hierover contact gehad met het UWV. De medewerker die ik aan de lijn kreeg vertelde dat het een aantal jaren geleden nou eenmaal zo was. Toen ik vertelde dat ik inmiddels werk, was voor haar de kous af, ze lachte en vroeg waarom ik dan belde...Ik vraag me oprecht af of het UWV en de overheid door hebben wat voor impact dit alles heeft op mensen.

Om het inzichtelijk te maken:
- Voordat ik ging studeren kreeg in om en nabij 900 euro Wajong per maand
- Toen ik ging studeren 25%, ongeveer 350 euro per mand. Dat is dus het bedrag waarvan Wjongers moeten studeren en leven
- Iedereen begrijp dat dit niet kan, en dus moesten de meeste mensen rond de 600 euro lenen om tot aan acceptabel leefgeld te komen.
- Dat is dus 12 x 600 x4 jaar (en dan mag je als Wajonger blij zijn als je je studie zonder vertraging kunt afronden, dus maak er gerust 5 jaar van).
- Gemiddeld dus tussen de 25.000 en 30.000 euro schuld als jon gehandicapte...

Hoi Pien,

Wat een nare reactie is dat geweest van mijn collega aan de telefoon! 

Ik raad je toch aan om nogmaals te bellen maar dan gelijk aan te geven dat je de uitkeringsdeskundige wilt spreken. Als de collega aan de telefoon dan wil weten waarom, geef dan aan dat je dat alleen met je uitkeringsdeskundige wilt bespreken.

Op die manier wordt je terug gebeld door de uitkeringsdeskundige. Dit is degene die over je uitkering gaat en die je precies kan vertellen hoe het zit met of je lening inderdaad is gezien als studiefinanciering.

Ik wens je heel veel succes en laat je nog even weten hoe het verder gaat?

Met vriendelijke groet,

Monica

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!