Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Saraya en Jan Willem. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Nieuws > Wajong 2010
Nieuws
Wajong 2010
Ray
142912

Gehad van iemand per email die anoniem wenst te blijven i.v.m. zijn/haar functie:

https://www.samenvoordeklant.nl/sites/default/files/bestandsbijlage/kennisdocument-wet-banenafspraak-en-quotumheffing-versie-februari-2016.pdf

blz 28 (onderaan)-29-30: Ad 3 wanneer vervalt het recht op Wajong?
Met name voor de mensen die in de voortgezette (werkregeling) wajong2010 zitten, in dit document staat dat na 1 jaar het WML verdienen de wajong2010 VERVALT. Beseffen de mensen dit wel? UWV is heel onduidelijk, soms bevestigen ze dit en soms niet.
Mensen die Wajong hebben en gedeeltelijk in de SW (Sociale werkplaats) werken, hun Wajong kwijtraken indien zij geen voorzieningen hebben (Braille hulpmiddel telt niet, maar speciaal vervoersindicatie weer wel etc), zie dit document!
Heel sneaky in de bijlagen van een kennisdocument bedoeld voor wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten.
Die voortgezette wajong2010 klinkt ook te mooi om waar te zijn.

Bovendien zijn de Loonkostensubsidies max 3 jaar per persoon, na 23 maanden wordt er een contract van een werkgever voor jouw neus geduwd en de subsidie 'loopt' dan nog voor 1 jaar door. Wat gebeurt erna wanneer de subsidies opgedroogd zijn, dan kan je ontslagen worden (uitspraak Hoge Raad begin 2016, krijg hem niet gegoogled). Dan ben je jouw SW-plek kwijt en misschien de Wajong2010 ook. De terugkeergarantie (SW) is vervangen door een inspanningsverplichting: wassen neus dus.

Novag.biz is de site van de UWV wajong keuringsartsen. Soms staan daar artikelen die zo denigrerend zijn tav wajongeren, tenenkrommend.

De herbeoordeling Wajong maakt de weg vrij voor herkeuringen in\na 2018 heb ik in de Zorggids gelezen, begin 2016, kort nadat Ingrid Weel dat in Trouw schreef.

Pagina's

Beweer je nou dat iedereen die een jaar lang gebruik maakt van de voortgezette werkregeling zijn uitkering verliest?

Want dat lijkt me onzin. Waar het toch om gaat is dat je ZELFSTANDIG het wml verdient, en als je dus 25% van het wml verdient en uwv vult vervolgens de overige 75% aan, dan verdien je toch niet zelfstandig het wml(al weet ik niet helemaal zeker wat de definitie van 'zelfstandig' is)?

Het was trouwens toch altijd al zo dat als je als wajong2010er een jaar lang zelfstandig het wml verdiende je uitkering stopte?

Maar misschien dat het UWV even kan bevestigen dat het niet zo is dat als je gebruik maakt van de voortgezette werkregeling dat je dan na een jaar je uitkering kwijtraakt. 

Dat zou sowieso raar zijn, want als je 25% van wml verdient, en dat werd door UWV aangevuld naar 100%, dan zou je dus ineens terugvallen naar een inkomen van 25% van wml en dan herleeft je recht op wajong vaak weer gewoon - dat zou heel raar zijn. 

Volgens mij is dat van het WML al een tijd bekend.

Verdien je 100% van het WML zelfstandig 1 jaar lang, dan vervalt je Wajong. Heb je Wajong opnieuw nodig, dan krijg je deze weer, als dit binnen 5 jaar is.

Verdien je 75% (straks 70%) van het WML zelfstandig 3 jaar lang (of 5..nou twijfel ik), dan vervalt je Wajong ook.

@j96, het gaat er dan dus om dat je het ZELF verdient.
Dus als het WML per maand bruto 1300 euro is en jij verdient per maand bruto 1300 euro of meer, één jaar lang, dán vervalt jouw Wajong.
Zoals je zegt, was dat altijd al zo.

Volgens mij bedoelen ze met zelfstandig, dat het werk voortgezet kan worden zonder gebruik te maken van UWV of instanties die door UWV ingekocht moeten worden.

Het gaat dus niet om ''het gebruik maken van de uitkering'', maar om wat je zelfstandig kan verdienen.

Op https://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsbeperkt/oude-wajong/jong-een-arb... lees ik het volgende:

quote:

In welke situaties krijg ik geen Wajong 2010 meer?

Als u bent overgestapt naar Wajong 2010, dan stopt uw uitkering en de hulp bij werk in de volgende situaties:

* U heeft langer dan 1 jaar meer dan het minimum(jeugd)loon verdiend, en u heeft geen hulp bij uw werk meer nodig. Dit geldt ook als u werkt in de WSW.
* U heeft 5 jaar gewerkt, u verdient daarna meer dan 75% van het minimum(jeugd)loon, en u heeft geen hulp bij uw werk meer nodig.
Laatst gewijzigd op: 02 oktober 2017 19:50

Is deze pech dan ook weer alleen voor de wajong 2010? 1 jaar en klaar? 

Ik, in de oude wajong, verdien al 11 jaar ruim boven WML en krijg ook een wajong van 21% daarnaast. Na 5 jaar werd wel het percentage AO verlaagd van 80-100 naar 25-35%. 

Komt misschien door het maatmanloon in mijn beroep. Of omdat ik niet meer kan werken en aanpassingen nodig heb. 

Bij de oude wajong na 5 jaar werken een herbeoordeling die eventueel een lager arbeidsongeschiktspercentage tot gevolg kan hebben.

In sommige gevallen kan de oude Wajong herleven nadat deze is gestopt.

https://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsbeperkt/oude-wajong/einde-wajong...

Er zijn verschillen tussen de oude Wajong, Wajong2010 (uitkeringsregeling, studieregeling, werkregeling, voortgezette werkregeling) en de Wajong2015.

Wat in het document staat is niks nieuws. Dat zijn dingen die gewoon al jaren in de wet staan. In de nwajong is het altijd zo geweest dat wanneer men in staat was om zelfstandig 100% van het minimumloon (of meer te verdienen gedurende een jaar het recht op wajong eindigt. Dat geldt niet alleen bij de voortgezette werkregeling maar altijd in de nwajong.(2:16 lid 3) Ook staat in de wet welke voorzieningen wel of niet tellen als voorziening (2:16 lid 4)http://wetten.overheid.nl/BWBR0008657/2017-07-01

Dat de loonkostensubsidie na drie jaar eindigt is niet waar. De loonkostensubsidie wordt elk jaar opnieuw bepaald. Zodra de loonwaarde van de werknemer gelijk is aan het wettelijk minimumloon stopt de subsidie. Wanneer iemand dat nooit bereikt kan de loonkostensubsidie blijven doorgaan>

(deel 2) De wajong valt niet onder de loonkostensubsidie maar onder de loondispensatie. Ook hiervoor geldt dat de loonwaarde elk jaar opnieuw wordt bepaald en pas stopt als de loonwaarde van de werknemer gelijk is aan het wettelijk minimumloon. Is dat niet het geval blijft de loondispensatie doorlopen. https://www.uw.nl/media/k2/attachments/ATT-Factsheet-Loonkostensubsidie.pdf, https://www.uw.nl/media/k2/attachments/ATT-Factsheet-Loondispensatie.pdf

Het artikel in de zorggids is gebaseerd op het krantenartikel wat je hier hebt neergezet https://perspectief.uwv.nl/forum/s/uwv-oud-artikel-maar-zit-er-nog-een-w.... Als het goed is heb je ook de antwoorden van uwv en de antwoorden op de kamervragen gelezen;-)

partner van tt

Laatst gewijzigd op: 02 oktober 2017 22:41

@partner van tt, yes heb alles gelezen. Mensen sturen mij oude informatie waar ik dus niks aan heb, zaaien zomaar paniek terwijl het al bestaande regels zijn.

Ik heb deze topic alleen geopend met bovenstaande informatie van de mailer. Voor de rest heb ik totaal geen verstand van de Wajong 2010 of later.

Dus ja, als mensen mij dingen willen mailen, om het te bespreken met de Kamerleden etc. dan aub relevante vragen/problemen, geen dingen die iedereen al weet!

Laatst gewijzigd op: 03 oktober 2017 08:31
1. Het Kennisdokument Banenafspraak en quotumwet 2016 waarin op blz 28-30 het vervallen van de wajong2010 staat beschreven.
Dit is oude informatie (2016), in de versie van 2017 staat er niets van de voortgezette wajong2010, waarbij de informatie van 2016 blijft gehandhaafd volgens mij.
Ik heb dit nogmaals in mei en juni 2017 (in 2016 wist de UWV niets, te nieuw) aan 3 verschillende AD's gevraagd (klantenservice weet veelal niets) en inderdaad er waren er 2  bij die dit bevestigden. De UWV is niet transparant hierin.Hiermee is de oude informatie nog steeds van kracht.

Laatst gewijzigd op: 05 oktober 2017 10:43
Je hebt dus 2 zaken:
*gewone wajong2010 en 1 jaar WML betekent einde wajonguitkering, ja dat is al lang bekend (oude informatie).
*Daarnaast heb je de voortgezette Wajong2010 regeling waarbij je loon aangevuld wordt tot WML.
2 van 3 AD's bevestigen dat na 1 jaar WML de voortgezette wajong2010 vervalt. Deze 2 AD's waren verbonden aan het Werkbedrijf, niet alle AD's zijn kwalitatief goed.
Wat moet je hiervan denken? UWV is niet transparant hierin volgens mij. Is naar mijn mening geen paniekzaaierij op basis van oude (nog steeds courante) informatie, mijn bedoeling is om te waarschuwen omdat ik het niet vertrouw.

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!