Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Beoordeling van je arbeidsvermogen > Vragenlijst Wajong 1010
Beoordeling van je arbeidsvermogen
Vragenlijst Wajong 1010
plep
362812

Vandaag, 11 maart, heb ik de Vragenlijst Wajong ontvangen. Uiterlijk 14 maart moet ik deze ingevuld terugsturen. Het is een vragenlijst van 8 pagina's en ik vind drie dagen daar nou niet echt een redelijke termijn voor.

Daarnaast heb ik er een aantal vragen over:

- Er zijn een aantal vragen die beginnen met "kunt u...", bv. "kunt u zelfstandig autorijden?" Deze vragen kun je alleen met ja of nee beantwoorden.Wat moet je invullen als dat de ene dag wel lukt, maar de andere niet?

- Er wordt gevraagd hoe vaak je contact hebt met familie of vrienden. Wat heeft dat met arbeidsvermogen te maken? Is dat niet, zeg maar, persoonlijk? Mijn familie is overleden en de optie "nooit" ontbreekt hier overigens ook.

- Op de website van het UWV wordt geadviseerd medische gegevens te versturen in een envelop met "medisch geheim" erop geschreven*. Bij deze vragenlijst zit ook een medisch deel. Er is echter maar 1 envelop en daar staat geen opschrift "medisch geheim" op. Hoe zit dat? Leert de postafdeling om papieren met hun ogen dicht te hanteren?

Ben benieuwd of ik (in het weekend) binnen twee dagen antwoord heb. Zo niet, lijkt het me ook niet redelijk dat van mij te verwachten.

*http://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/contact/detail/post/post-...

Pagina's

Ik heb nog twee dagen. Iemand?

Laatst gewijzigd op: 12 maart 2017 14:15

In het weekend zijn we vanuit UWV niet actief, maar ik ben gelukkig nog binnen die twee dagen :) Waar heb je dat gelezen, van die twee dagen? Dan vraag ik even om dat aan te passen naar twee werkdagen.

Voor wat betreft jouw vragen zou ik je willen adviseren je situatie toe te lichten in een bijlage. Op het formulier kan je verwijzen naar de bijlage en op de bijlage kan je uitgebreider uitleggen hoe jouw situatie is. Bijvoorbeeld waardoor zelfstandig autorijden niet elke dag mogelijk is. Wanneer nodig kan er altijd contact met je worden opgenomen om verdere informatie op te vragen.

Formulieren met medische bijlage worden altijd behandeld door mensen die daartoe gemachtigd zijn. Alleen verzekeringsartsen mogen medische informatie inzien dus post die medische informatie bevat gaat direct door naar de verzekeringsarts.

Er stond niet twee dagen, maar uiterlijk 14 maart (vetgedrukt). Aangezien ik hem 11 maart kreeg,betekent dat drie dagen. Maar op zaterdagavond formulieren invullen leek me ook wat overdreven. Twee dus.

Hoe zit dat nou met die vraag over je familie? Daar heb je geen antwoord op gegeven. Waarom willen jullie dat weten?

Dat medische informatie vertrouwelijk is, snap ik. Punt is dat beide delen van het formulier in 1 envelop retour moeten, naar hetzelfde algemene antwoordnummer en deze ook niet als vertrouwelijk is bestempeld. Hoe garanderen jullie dan dat de postafdeling niet per abuis dingen leest?

Laatst gewijzigd op: 13 maart 2017 11:21

En dat laatste in tegenstelling tot wat jullie zelf adviseren.

Sorry voor de vele reacties.

Dat ik soms wel en soms niet kan autorijden heeft medische redenen. Moet ik dan in het algemene deel verwijzen naar een bijlage in het medische deel? Of, hoe doe ik dat anders? En moet ik ja, nee, geen van beide of allebei aankruizen?

En nu ik toch bezig ben...

Waarom willen jullie weten hoe laat ik opsta, naar bed ga en wat ik thuis doe?

Laatst gewijzigd op: 13 maart 2017 12:06

Ok... blijkbaar valt die urgentie van _uiterlijk 14 maart_ wel mee; jullie hebben toch te druk.

edit: lol < en > werkt niet

Geen sorry hoor, het geeft niets dat je je vragen stelt. Daar zijn we voor! Om je vragen goed te kunnen beantwoorden vragen we een en ander na bij onze inhoudsdeskundigen. Zodra er een antwoord is, komt Webcare je dat geven.

Ik begrijp dat het tijdig terugsturen van het formulier lastig wordt. Als het niet lukt het formulier op tijd terug te sturen, bel dan even met onze klantenservice op 0900-9294. Dan kunnen we er rekening mee houden dat terugsturen wat langer gaat duren.

Laatst gewijzigd op: 13 maart 2017 13:50

Hoewel ik nog steeds nieuwsgierig ben naar de antwoorden op mijn vragen, heb ik ondertussen besloten het formulier toch niet op te sturen. Ik hoop dat er geen consequenties aanzitten, anders dan de korting op de uitkering. Er worden dingen gevraagd die volstrekt irrelevant zijn m.b.t. het beoordelen van arbeidsvermogen en disproportioneel inbreuk maken op de persoonlijke levensfeer. Ik heb dit overigens ook bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemeld. De belachelijke termijn van drie dagen, deels in het weekend, om te reageren komt daar nog eens bij. Ik laat me niet dusdanig vernederen. Jullie stikken maar in die vragenlijstjes.

Laatst gewijzigd op: 13 maart 2017 17:18

ano, dankjewel voor je reactie.

Ik heb veel ervaring met (mensen met) psychische klachten en dat is ook een reden waarom ik hier zo boos over word. Op het moment kan ik redelijk helder nadenken, maar ik weet ook dat dat heel anders kan zijn. Die 5% maak ik me niet zo druk om (van 75->70 is eigenlijk 6,66%, maar dat terzijde) maar ik ben wel bang dat er enorm aan me getrokken gaat worden.

Je hebt gelijk dat het waarschijnlijk verstandiger is hem terug te sturen. Ik wacht in ieder geval eerst nog de antwoorden van het UWV af. Zoals het nu is, kan ik hem ook helemaal niet 'eerlijk en volledig' invullen. Gewoontegetrouw heb ik die vraag al wel aangevinkt, dus ze zullen sowieso eerst met een uitleg moeten komen.

Zou je niet denken dat als men iets vraagt men ook wel weet waarom men het vraagt en daar dus niet over hoeft na te denken? (Dit is overigens een retorische vraag; ik vraag me af waarom een antwoord op mijn vragen zo lang moet duren)

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!