Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Vereenvoudiging Wajong > Vraag over garantiebedrag / vereenvoudiging wajong 2021
Vereenvoudiging Wajong
Vraag over garantiebedrag / vereenvoudiging wajong 2021
Muppetmeis
8414

Hoi,
Ik heb een brief gekregen met uitleg over de veranderingen. Ik zit nu in de voortgezette werkregeling. Ik heb een 20 uur contract (inkomsten:924 bruto) en wordt door het uwv met 722 bruto aangevuld tot 100% minimumloon. Ik ben er achter gekomen dat 20 uur te veel voor mij is en zit nu tijdelijk ziek thuis met burnout klachten. Wat betreft de wajongberekening 2021: Omdat ik vanuit de voortgezette werkregeling kom, zou ik er ongeveer 200 euro op achteruit gaan pe rmaand. Daar zou het garantiebedrag voor zijn. Nu gaat het UWV gebaseerd op mijn werkinkomen van afgelopen jaar bepalen wat mijn garantiebedrag wordt per 1 jan 2021. Dat wordt ongeveer 700 euro bruto. Ik verwacht echter dat de conclusie gaat zijn dat ik de helft van mijn uren nog maar kan werken. Als ik daardoor in inkomen zak naar 462 bruto, wordt de aanvulling van we wajong 2021 hoger dan mijn garantiebedrag (namelijk 852) en wordt dus dát bedrag uitgekeerd. Echter, in totaal ontvang ik dan 1314 bruto, dat is 300 euro lager dan nu. Het uwv zei dat niemand er op achter uit zou gaan en dat daar die garantie regeling voor is, maar als je dus ontdekt dat je teveel hooi op je vork neemt en je balans aan het zoeken bent, kan het dus betekenen dat je er 300 euro op achteruit gaat. Kan dat zomaar? Zou ik hier iets mee kunnen doen? Want 300 per maand in inkomen dalen is echt wel heftig..
Alvast dank voor het meedenken,
groetjes, Rianne

Het garantiebedrag gaat alleen over het uitkeringsgedeelte, niet over het totaal inkomen.

Dus het kan zeker zo zijn dat je er vrij snel op achteruit gaat in totaal inkomen zoals je hierboven hebt beschreven.
Over het garantiebedrag is door van Ark gezegd dat dat ervoor zou zorgen dat men er onder de nieuwe regels niet direct(!!) op achteruit zou gaan mits men hetzelfde aantal uur zou blijven werken.
Wat er dus gewoon op neer komt dat zodra men minder uur gaat werken, en dus (meestal ook) minder inkomsten heeft het totale inkomen dus wel lager wordt.

Je zou kunnen kijken bij de belastingdienst of door het dalen van het totale inkomen misschien huur en/of zorgtoeslag hoger worden.

Dat is wel echt demotiverend :(
Ik sprak iemand bij UWV telefoon die zei dat het uitgangspunt is geweest dat Wajongers die in januari op de bank zitten vanaf januari gemotiveerd worden om aan de slag te gaan.
Wajongers die hard werken en er achter komen dat het te hard werken was, worden dan dus voor lief genomen :(

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!