Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Vereenvoudiging Wajong > Verdwijnen oude Wajong, Wajong2010 en Wajong2015 geheel?
Vereenvoudiging Wajong
Verdwijnen oude Wajong, Wajong2010 en Wajong2015 geheel?
jan
15269

Worden de huidige uitkeringen, oude Wajong, Wajong2010 en Wajong2015 helemaal vervangen door Wajong2021 of blijven nog stukken over? Wat blijft er dan nog over van de huidige uitkeringen?

Uiteraard onder voorbehoud omdat ik nog geen concrete informatie heb: vooralsnog hebben we geen signalen gekregen dat de huidige Wajong-uitkeringen gaan verdwijnen en vervangen gaan worden.  Hoe het er uit gaat zien moet de (hopelijk nabije) toekomst uitwijzen. 

Dan word ik wel heel nieuwsgierig welke rechten en plichten je blijft houden bij de verschillende Wajong uitkering per 1-1-2021. En wat dan de verschillen blijven tussen de verschillende Wajong uitkeringen.

quote:

Op 8 juni 2020 schreef Saraya - moderator namens UWV het volgende:

Uiteraard onder voorbehoud omdat ik nog geen concrete informatie heb: vooralsnog hebben we geen signalen gekregen dat de huidige Wajong-uitkeringen gaan verdwijnen en vervangen gaan worden.  Hoe het er uit gaat zien moet de (hopelijk nabije) toekomst uitwijzen. 

huh?
Ik heb toch her en der gelezen dat de wajong te ingewikkeld zou zijn en oneerlijk qua regels en dat er daarom 1 wajong zou overblijven,
eigenlijk raar dat er niets bekend is verder.

Vind persoonlijk wel dat er veel gemorreld wordt aan de Wajong, de laatste 5-10 jaar.

De nieuwe regels klinken goed, alsof er wat meer vertrouwen uitgaat van de Wajongers. Maar hoe lang voordat ze weer bedenken dat er nieuwe radicale wijzigingen nodig zijn?

Of als een nieuw kabinet vindt dat dit weer te soepel is? Ik noem maar een zijstraat.

quote:

Op 10 juni 2020 schreef gijs het volgende:

Ik heb toch her en der gelezen dat de wajong te ingewikkeld zou zijn en oneerlijk qua regels en dat er daarom 1 wajong zou overblijven,
eigenlijk raar dat er niets bekend is verder.

De regels worden hetzelfde qua inkomstenverrekening en verplichtingen etc maar het grote verschil tussen de wajong 2015 en de wajong 2010 en owajong is dat er in de wajong 2010 en owajong ook mensen met arbeidsvermogen zitten. Als het echt een regeling zou worden, alleen nog toegankelijk voor mensen zonder av zou iedereen met av eruit moeten. Niet wenselijk. In de owjong zit ook nog een groep die onder oud aaw recht valt wat ook niet zomaar geschrapt kan worden.

partner van tt

quote:

Op 21 juni 2020 schreef heteaardappel het volgende:

Vind persoonlijk wel dat er veel gemorreld wordt aan de Wajong, de laatste 5-10 jaar.

De nieuwe regels klinken goed, alsof er wat meer vertrouwen uitgaat van de Wajongers. Maar hoe lang voordat ze weer bedenken dat er nieuwe radicale wijzigingen nodig zijn?

Of als een nieuw kabinet vindt dat dit weer te soepel is? Ik noem maar een zijstraat.

Tja in 1993, 1998, 2004 zijn er grote wijzigingen geweest aan het hele ao stelsel en daarna nog aan de wajong in 2010, 2015 en die nu wordt doorgevoerd. Dus gekeken naar het verleden zal een volgend kabinet vast wel weer met een nieuwe verandering op de proppen komen...Hopelijk deze keer niet van de wajong, deze groep heeft meer dan genoeg onrust gehad

partner van tt

Laatst gewijzigd op: 22 juni 2020 10:37

Vereenvoudiging Wajong #VWAJ

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!