Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Saraya en Jan Willem. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Nieuws > Vanaf 15 juli: Brieven over uitkering via Mijn UWV
Nieuws
Vanaf 15 juli: Brieven over uitkering via Mijn UWV
layla
412612

UWV
Datum
10 juni 2016
Burgerservicenummer
Postbus 244, 1000 AE Amsterdam

Onderwerp
Brieven over uw uitkering via Mijn UWV

Geachte‚

Bij UWV kunt u steeds meer online regelen. En wij sturen u steeds meer informatie via internet.

U krijgt uw betaalspecificaties en uw jaaropgaven nu al via Mijn UWV. Vanaf 15 juli 2016 sturen wij u ook brieven via Mijn UWV. In deze brief leest u meer daarover.

Wat zijn de voordelen voor u?
Het heeft een aantal voordelen als u informatie van ons via Mijn UWV ontvangt:
o U heeft allerlei gegevens over uw uitkering overzichtelijk bij elkaar: betaalspecificaties, jaaropgaven en brieven.
o U hoeft deze informatie niet op papier te bewaren. Wilt u wel een brief op papier? Dan kunt u deze zelf downloaden en printen.

Hoe weet u dat u een brief van UWV krijgt?
Als er een brief van UWV voor u klaarstaat op Mijn UWV, kunt u daarover een sms of een e-mail ontvangen via de Berichtenbox van de overheid.
U moet zich dan wel eerst aanmelden bij de Berichtenbox. Dit doet u op MijnOverheid.nl.Daarvoor heeft u uw DigiD nodig. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan op www.digid.nl.

Meldt u op tijd aan bij de Berichtenbox
Zorg dat u zich voor 15 juli 2016 aanmeldt bij de Berichtenbox. Dan mist u geen brieven van ons en kunt u belangrijke brieven op tijd bekijken.

Hoe bekijkt u uw brief?
U vindt de brieven op Mijn UWV. Dat is uw eigen beveiligde omgeving op uwv.nl.
U komt bij de brieven door in te loggen via uwv.nl/mijnuwv. Daarvoor heeft u uw Digid nodig.

Wij sturen u nog niet alle brieven via internet. Het kan zijn dat u nog een brief via de post krijgt. Die brief kunt u dan niet op Mijn UWV bekijken.

UWV Perspectief magazine ook digitaal

U ontvangt 3 keer per jaar het magazine UWV Perspectief, omdat u een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft. Op perspectief.uwv.nl kunt u dit magazine ook digitaal bekijken. Als u het papieren magazine niet meer wilt ontvangen, kunt u zich afmelden via
perspectief.uwv.nI/magazine/afmelden.
WiIt u op de hoogte blijven van het nieuws op de site van UWV Perspectief? Dan kunt u zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief via perspectief.uwv.nl/nieuwsbrief.

Heeft u nog vragen?

Met uw vragen kunt u contact opnemen met UWV Telefoon Werknemers via 0900 — 92 94 (kijk voor de kosten van dit telefoonnummer op uwv.nl/bellen). Als u belt, houd dan uw burgerservicenummer en deze brief bij de hand. Wij kunnen u dan beter van dienst zijn.

Met vriendelijke groet,
Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen

Deze brief is automatisch aangemaakt en daarom niet ondertekend.

Pagina's

Geweldig... Sommigen van ons zullen hier heel blij mee zijn. Ik niet.

Hoe blijf ik brieven per post ontvangen? Ik heb geen printer. Ik wil alles per briefpost. Het is al lastig genoeg om alle post af te handelen, vooral nu met geweldige pwet en nu moet ik ook nog via een tweede kanaal post afhandelen en een printer zoeken als ik iets moet printen. Nee, dit kan toch niet?

Laatst gewijzigd op: 14 juni 2016 16:25

Ik weet ook niet of dat hier zo een goed idee is. Naja voor mij gaat het wel...

Maar mijn broertje die om een andere reden in de wajong 2010 zit maakt zijn brieven nooit open tenzij onze ouders aandringen omdat het belangrijk kan zijn of omdat hij er niet naar om kijkt maakt soms onze vader de brief open (om te zien of er iets belangrijks in staat) maar verder negeert hij zo goed als al zijn post.

Het maakt mij wel bezorgd want ook al is er tot nu toe nog niks over belangrijke afspraken gestuurd. Het kan er toch altijd eens nog van komen. Vooral in de komende tijd met de pwet. Hoe dat bij hem moet gaan heb ik ook geen idee omdat hij geen hulp of iets wil aannemen. Ergens zie ik wel een sprankje van dat hij graag wil meedraaien maar zijn asperger + koppigheid (gaat waarschijnlijk ook nog samen) hem in de weg zit...

Laatst gewijzigd op: 14 juni 2016 21:57

Het UWV moet net als de Belastingdienst gewoon brieven blijven sturen aan wie dat wil. Ze kunnen jou niet verplichten een internet aansluiting te nemen of om een printer te kopen.

Er zitten ook genoeg ouderen in de Wajong die helemaal niet digitaal uit de voeten kunnen. Om over mensen met psychische en verstandelijke beperkingen nog maar te zwijgen.

Nee, als het UWV enkel en alleen digitale post gaat aanbieden dan zullen er mensen in de problemen komen. Bovendien mag het niet zoals al wel is gebleken bij de Belastingdienst waar ze ook alles digitaal wouden hebben.

@Webcare
Blijft het mogelijkheid om gewoon zoals altijd UWV correspondentie per post te ontvangen? En zo nee waarom niet? En hoe verhoudt dat zicht met de toegankelijkheid van de overheid?

Beste Layla,

Vervelend dat deze brief voor onrust bij je zorgt.
Je zou bijna denken dat het niet meer mogelijk is om je post op papier te ontvangen!

Eén van de redenen om de brieven digitaal aan te bieden is het gemak voor de klant.
Ze kunnen dan niet meer zoek raken in de post.
En ze zijn meteen beschikbaar.

Heb je een goede reden waarom digitale post voor jou niet werkt?
Dan is het natuurlijk mogelijk om je brieven op papier te blijven ontvangen.
Dit kun je doorgeven via de klantenservice.
De brieven blijf je dan gewoon per post krijgen.

Met vriendelijke groet,
Stella
UWV Webcare Team

Je hebt volgens mij geen reden nodig om je brieven op papier te blijven ontvangen. Gewoon doorgeven dat je alles via de post wil blijven ontvangen.

Laatst gewijzigd op: 07 juli 2016 14:55

Ik moet dus nu dat vreselijk duur nr bellen met een wachttijd van gemiddeld 8 minuten nu.
Voor iets wat ik niet wil. Ik wil het allemaal per post.

Laatst gewijzigd op: 07 juli 2016 15:34

Ik snap het niet. Wij hebben een brief ontvangen;

U heeft aangegeven dat u informatie over uw uitkering niet via internet wilt ontvangen, maar via de post. Deze mogelijkheid blijft bestaan.

Alleen kan ik me niet herinneren dat aangegeven te hebben
We gebruiken al jaren mjn UWV waar ook de betaalspecificaties en jaaropgavenn van de Wajonguitkering in staan...

Sorry. Ik heb een andere brief gekregen die begint met:
U heeft aangegeven dat u de informatie niet via internet wilt ontvangen etc etc.Onderaan de brief staat:u hoeft niet te reageren op deze brief als u informatie over uw uitkering per post wilt blijven ontvangen.
Ik hoef dus volgens mij niks te doen?!

Nee, dat klopt.
Je hoeft niets te doen.

Ik heb dus geen berichtenbox dus nu krijg ik ook geen brieven meer? En die belangrijke brieven van de eventuele arbeidsarts, vragenlijstje en de beoordeling arbeidsvermogen verdwijnen die ook in het digitale niets?

Vind het overigs vreemd dat het mij bijna gedwongen wordt om zo'n box te nemen, omdat ik anders misschien wel afspraken mis.

Pagina's


Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!