Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Saraya en Jan Willem. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Onderzoeken > UWV Panel: Wat vind jij van een gepersonaliseerde klantomgeving?
Onderzoeken
UWV Panel: Wat vind jij van een gepersonaliseerde klantomgeving?
burn-journal
1221712

Een paar weken geleden zijn we op deze forumpagina in discussie gegaan. We hebben toen meerdere dingen besproken die beter kunnen. Eén van die dingen was dat het soms lastig is je inkomsten voor de toekomst in te schatten.

Omdat UWV mensen hier graag bij wil helpen hebben zij hiervoor een oplossing bedacht. Hieronder lees je hier meer over.

Het idee
Een gepersonaliseerde klantomgeving. Je kan hier alle informatie over jouw uitkering terugvinden. Zo kan je bijvoorbeeld zien wat er verandert aan de hoogte van je uitkering als je situatie verandert. Ook geeft UWV tips over welke wijzigingen gevolgen hebben voor jouw uitkering(en) en toeslagen. Daarnaast noemen ze de organisaties met wie je contact op kunt nemen. Bijvoorbeeld de belastingdienst om te vragen of er iets in je toeslagen verandert.

Klik hier om te bekijken hoe zo'n gepersonaliseerde klantomgeving eruit zal zien.

Ik hoor heel graag wat jij van dit idee vindt. Daarom stel ik je de onderstaande vragen.
1. Wat vind je van het idee van een gepersonaliseerde klantomgeving? Leg in jou reactie duidelijk uit wat je goed en wat je niet goed vindt.
2. Mis je nog iets? Zo ja, wat?
3. Heb je een tip voor UWV om dit idee (nog) beter te maken?

Houd in je reactie de bovenstaande nummers aan. Reageer ook vooral op elkaar en jullie mogen elkaar vragen stellen.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Pagina's

Sorry dat ik hem hier even open @Jan-willem, maar ik had het net helemaal voor ze uitgetypt en toen wilde mijn browser niet copy pasten. Misschien lag het wel aan de website van UWV panel.. geen idee. In ieder geval met de vraag of je ze dit ook wilt doorgeven... Nogmaals sorry:

Maak er een heel visuele omgeving van. Als je bijvoorbeeld een brief in de inbox ontvangt, laat die dan ook echt de vorm van een wit papier hebben. Verder: Gebruik niet van die ambterlijke termen, zoals “Betalingsonmacht vakantiedagen”. Ik bedoel: wat de hel is dat?? Zeg dan gewoon wat het is, of zorg dat er een vraagteken icoontje bij staat met uitleg.
Het idee is prima, maar de lay-out moet natuurlijk veel dieper gaan en zou veel uitgebreider getest moeten worden, dit is natuurlijk nog maar een oppervlakkig voorbeeld. We kunnen simpelweg nog niet weten of het meerwaarde heeft.
Verder zou ik meer encouragement communicatie willen zien. Bijna dat werk zoeken en geld verdienen een spel wordt. Laat wa-jongers een levenstijdlijn aanleggen, waarop ze bijvoorbeeld kunnen aangeven wanneer ze bijvoorbeeld door een mentaal dieptepunt heen gaan (met gelukscijfer of smilley om de intensiteit aan te duiden). Waar ze aan kunnen geven dat ze bijvoorbeeld deze week twee keer gesolliciteerd hebben

Laatst gewijzigd op: 11 december 2019 17:32

(met dan een “jij bent goed bezig Rachelle!” automatische reactie). Wanneer ze geld beginnen te verdienen naast hun Wa-jong, zou dit in een simpel grafiekje duidelijk moeten zijn, zo van: “jij verdient al 70 procent van je inkomen zelf en 30 procent is nog maar Wa-jong”. Die grafiek moeten ze idealiter zelf kunnen aanpassen. En even een stom dingetje: Dat gaat dan natuurlijk wel om netto. Los van de aanmoediging bij werk, zou het ook sympathiek zijn als het systeem bij terugval bijvoorbeeld iets sympathieks zegt, zoals: “Jij voelt je nu niet zo goed. Zorg goed voor jezelf”. Uiteraard werkt zo’n systeem alleen als de UWV artsen even geduldig zijn. Als die cliënten gaan lopen vernederen flopt de integriteit van zo’n systeem ook. En dat niet invoelende komt nu eenmaal vaak voor. Natuurlijk schuurt het idee erg tegen de privacywetgeving aan. Verder zou ik stoppen uitkeringgerechtigden “klanten” te noemen. Zij zijn er namelijk niet per keuze. Het zijn cliënten: Mensen met een handicap of

Laatst gewijzigd op: 11 december 2019 17:32

andersoortige kwetsbaarheid die aankloppen bij de staat voor hulp.
Net zoals op de site van de Belastingdienst zouden ook alle regels van het UWV duidelijk uiteengezet moeten worden. En belangrijker: De gevolgen van bepaalde keuzes. Zo ontving ik bijvoorbeeld opeens geen toeslag meer, omdat ik weer in mijn ouderlijk huis woon. Dat had ik op de één of andere manier graag eerder geweten in simpele Jip en Janneke taal.
Nog zo iets: Jip en Janneke taal! Alles moet zo simpel en volks mogelijk beschreven.

Enige coulance met de regels zou ook fijn zijn. Het is namelijk zo dat bijvoorbeeld depressie en andere mentale problemen geheugenverlies kunnen veroorzaken. Medicijnen kunnen afvlakken en versuft maken. Is het dan fair om deze mensen geautomatiseerd en hard aan te pakken als zij iets niet (op tijd) hebben doorgegeven? Je vraagt iemand met een gebroken been toch ook niet om te wandelen?

En ten laatste: Het is natuurlijk prachtig om zo’n heel digitaal idee uit de grond te stampen, maar als er in het contact met UWV medewerkers en artsen niet ook een substantiële verandering komt, dan zijn het parels voor de zwijnen… Want geloof me: als ergens het Stanford Prison Expiriment springlevend is, dan is het wel binnen de omgang met uitkeringsgerechtigden door het UWV… Dit is trouwens niets persoonlijks, het geld ook voor andere overheidsinstellingen zoal de Belastingdienst (bijv. Kinderopvangtoeslag affaire). Dan zou je nog beter al het geld voor marktonderzoek en digitalisering kunnen steken in sociaal emotionele communicatie/inlevingscursussen voor met namen de artsen…

Wat mij prettig zou lijken is dat je op een eenvoudige manier je manmaatloon kan zien op bv "mijn uwv", nu moet je bellen,
dat is vervelend.

@Gijs Daarover was ook een discussie: Of er een chatbot moest komen om dit soort dingen aan te kunnen vragen. Ofwel: een virtuele assistent.

Hierbij de link naar de eigenlijk discussie mocht je meer interesse hebben:
https://uwvpanelwajong.mwm2.nl/forum/?action=viewTopic&topic=591

Hi Burn-journal,

Geen probleem hoor. Ik heb je antwoorden voor je doorgestuurd naar het UWV-panel. 
Wat fijn dat je de tijd hebt genomen om zo uitgebreid te reageren en je mening en standpunten goed te onderbouwen. 

@burn-journal beste D...
Tot voor kort stond hier nog een ander topic betreffende het UWV Wa-jong panel.
Helaas zijn de verschillende bijdragen die in dit topic zitten, verwijderd; een aantal daarvan waren mede aan jou gericht.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit een vreemde gang van zaken is.

Laatst gewijzigd op: 29 december 2019 23:17

@burn-journal
In één van je eerdere berichten schreef je slecht tegen onrecht te kunnen. Tegelijkertijd vraag jij je af aan welke intermenselijke kwaliteiten een UWV medewerker mag voldoen.
Ik geloof niet dat een medewerker van deze organisatie enig rechtvaardigheidsbeginsel in de behandeling van bijvoorbeeld Wa-jong'ers kan nastreven. De beste man of vrouw zou dan namelijk niet meer loyaal zijn aan het UWV als werkgever.
Onterechte inhoudingen, foutieve berekeningen, of unfaire besluiten ten nadele van de cliënt dienen volgehouden te worden.
Niet de rechtvaardigheid viert hoogtij, maar de toewijding aan het bolwerk.
Dat ex-werknemers hier wel open over zijn, is niet vreemd, maar geeft niettemin een ander perspectief op de organisatie die formeel gehouden is de wetten en regels inzake de sociale verzekeringen correct uit te voeren.
Dan kan er een nog zo mooie façade zijn zoals deze website en het webcare team, de essentie van de meeste problemen wordt daarmee niet weggenomen.

Pagina's


Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!