Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Nieuws > Sinds wanneer kun je overstappen van Oude Wajong naar Wajong 2010?
Nieuws
Sinds wanneer kun je overstappen van Oude Wajong naar Wajong 2010?
Assepoetser
216912

Hallo,

Ik heb Oude Wajong. En sinds de laatste 6-8 weken word op de UWV site en via Perspectief veel 'reclame' gemaakt om van Oude Wajong naar Wajong 2010 over te stappen omdat dit voordelen kán hebben.

Er staat bij dat dit mogelijk is indien je arbeidsvermogen hebt. En dat heb ik. En dat is vorig jaar 20 december 2016 door het UWV aan me bevestigd, omdat ik daarvoor had gekozen.

De vraag die ik heb: PER WANNEER kan of had die overstap worden gemaakt?

Ik vraag dit omdat ik, via de rekentool Wajong 2010, voor 2018, bereken, dat, bij brutoneveninkomsten uit loon vanaf 300,00 euro per periode je tot 1578,- bruto per die periode kan overhouden, de bruto Wajong-uitkering meegerekend; als je overstapt van Oude Wajong naar Wajong 2010. Interessant dus!

Graag een reactie.

Bij voorbaat dank.

Assepoetser.

Pagina's

@tt Ik heb zo mijn bedenkingen bij deze "reclame", weet je nog van die stokken? Is dit dan de volgende poging?

Wat het UWV roept hoeft niet per se te zijn hoe je het zelf ervaart. Heb je zelf ook het idee dat je zou kunnen werken en hoeveel uur? In de praktijk kan het meevallen maar ook tegenvallen wat betreft werken of een opleiding. Zeker voor mensen met een vlekje kan het lastiger zijn om je te handhaven; is ook mijn ervaring. Als je al bepaalde bezigheden hebt en die kan volhouden kan dat een indicatie zijn.

Wat ik begrijp is het financieel voordeliger als je part time kan werken maar als dat niet zou lukken weet ik de voor- en nadelen niet zo goed.

Laatst gewijzigd op: 23 december 2017 15:24

Nee,

Wat ik wil weten is wannéér je op zijn vroegst vanuit de Oude Wajong naar de Wajong 2010 HÁD KÚNNEN OVERSTAPPEN.

Ik heb een jaar lang gewerkt voor een bekende wg in NL, nog niet zo lang geleden, en dat ging heel aardig, weliswaar een uurtje of 15 per werkweek. Dus ik twijfel niet of ik arbeidsvermogen heb.

Op de uwv-website staat, dat wanneer je arbeidsvermogen hebt, je naar de Wajong 2010 kunt overstappen. En ik ben iemand die niet in de uitkering wilt blijven hangen, nog rélatief jong bent en vooruit wilt komen. 

En verder is dit interessant: Ik lees via de rekentool, vanaf 2018, met de Wajong 2010 dat je tot 1578 euro bruto per maand (4 weken) kunt gaan ontvangen als je naast je Wajong-uitkering inkomsten hebt. Klopt dat?

(ik ben Oud Wajonger en boven de 40 jaar oud).

Laatst gewijzigd op: 24 december 2017 14:32

Beste Assepoester,

Dat zeggen ze wel zo mooi in die rekentool, maar ik geloof er niks van.

Want mensen in de doelgroepen-register gaan er samen met Wajongers er ook op achteruit.

Ga ik namelijk werken, dan moet ik onder het minimumloon gaan werken, en kan ik maar net als een Wajonger waarschijnlijk maar deels werken en niet full-time.

Ik twijfel eraan sorry hoor, want het nieuws had dat al zo naar voren gebracht, van haal de inkomsten die je te kort hebt maar lekker bij de Gemeente, dus met andere woorden, zadel alles en iedereen maar op bij de Gemeente, komt het letterlijk op neer.

Ik weet misschien heb je niks aan mijn reactie, maar goed da's ook het probleem, je komt er pas in januari allemaal achter.

Ik ga samen met mijn man denk ik ook maar weer naar de Gemeente toe dan.

Groetjes

Sinds 1 januari 2017 is de voortgezette werkregeling in de wajong 2010 aangepast waardoor owajongers die willen overstappen naar de wajong 2010 direct onder de voortgezette werkregeling gaan vallen. Dat houdt in dat uwv het inkomen aanvult tot minimumloon als men ten minste 20% van het minimumloon zelf verdient. Meer info kan je hier vinden https://perspectief.uwv.nl/forum/s/sticky-uitleg-uitkeringsverlaging-waj...

Voor die tijd kon je ook overstappen maar viel je niet standaard onder de voortgezette werkregeling.

Hou er wel rekening mee dat als je overstapt je niet meer terug kan naar de owajong en dat je volledig onder de wajong 2010 gaat vallen, dus ook alle plichten, zoals bv passende arbeidsplicht die er in de owajong (nog) niet is.

Laatst gewijzigd op: 23 december 2017 16:27

quote:

Op 23 december 2017 schreef ieffok het volgende:

@tt Ik heb zo mijn bedenkingen bij deze "reclame", weet je nog van die stokken? Is dit dan de volgende poging? 

Het wordt inderdaad aardig "gepromoot"op dit moment en dat zal zeker niet zonder reden zijn. Het is voor uwv/overheid  ook beter want bij overstap valt men volledig onder de wajong 2010 inclusief de plichten die er bij de owajong (nog?) niet zijn dus men kan dingen afdwingen. Financieel kan het voor de wajonger beter zijn als er gewerkt wordt en minimaal 20% verdient wordt maar wat betreft de rechten is het de vraag of het zo voordelig is. Ook als men in de toekomst weer een eenmalige verandering zou willen doorvoeren zal er ook dan waarschijnlijk onderscheid zijn  tussen owajong en nwajong ( zoals nu bij owajong geen arbeidsvermogen betekent vanaf 1 januari duurzaam ao, terwijl in de nwajong men nu geen arbeidsvermogen kan hebben maar mogelijk in de toekomst wel)

Puur speculatief, het zou kunnen betekenen dat men vooral>

(deel 2)"gaat  aansturen op het laten overstappen van owajongers met arbeidsvermogen naar nwajong onder het mom financieel beter voor jullie (wat ip ook wel klopt) en dat men de owajong verder met "rust" gaat  laten zodat het een soort wajong 2015 wordt (er zitten alleen mensen in met geen arbeidsvermogen of die afzien van ondersteuning) en bij een volgende herziening wordt vooral de wajong 2010 gepakt...... Maar zoals gezegd puur speculatief.

Bedankt voor alle reacties. Ik waardeer elke reactie maar ga niet reageren tenzij het écht persoonlijk of aangrijpend is om dat te doen.

Iedere reactie word gewaardeerd!

Assepoetser.

Laatst gewijzigd op: 23 december 2017 16:42

UWV heeft het altijd over het minimumloon in hun berekening van mn uitkering. Dat klopt echter niet. Ze bedoelen het SOCIALE minimum. En dat is HEEEEL wat anders.

Ik noem dat misleiding.

quote:

Op 23 december 2017 schreef kat het volgende:

UWV heeft het altijd over het minimumloon in hun berekening van mn uitkering. Dat klopt echter niet. Ze bedoelen het SOCIALE minimum.

Er is echt een verschil tussen het minimumloon, waar de wajong uitkering op wordt gebaseerd, en het sociaal minimum.

De hoogte van de uitkering wordt berekend naar het minimumloon. Vanaf 1 januari 2018 is het minimumloon €1578 bruto per maand (bij 22 jaar en ouder). Bij een wajong van 75% kom je dan uit op € 1183,50 bruto per maand en bij een wajong van 70% (bij arbeidsvermogen) kom je uit op €1104,60.

Het sociaal minimum voor een alleenstaande, alleenwonende van 22 jaar en ouder is per 1 januari 2018 is €1176.67 (zie ook https://perspectief.uwv.nl/forum/s/sticky-toeslag-op-je-wajong-uitkering...)

Een wajong van 75% is dus hoger dan het sociaal minimum, een wajong van 70% lager. Afhankelijk van de persoonlijke situatie kan er recht zijn op een toeslag van het uwv als de wajong  >

Laatst gewijzigd op: 23 december 2017 22:43

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!