Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Saraya en Jan Willem. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Opleiding en re-integratie > Per 1-1-2020? Afschaf Wajong2010 studieregeling en met studie ook Wajong2015
Opleiding en re-integratie
Per 1-1-2020? Afschaf Wajong2010 studieregeling en met studie ook Wajong2015
jan
2898212

Per 1-1-2020? Het kabinet is voornemens dat mensen met een Wajong2010 uitkering die gaan studeren, niet meer in de studieregeling terecht komen met een uitkering van 25% van het minimumloon, maar in de Wajong2010-werkregeling of -uitkeringsregeling blijven.

Per 1-1-2020? Het kabinet is voornemens om studie als uitsluitingsgrond voor toegang tot de Wajong2015 uitkering te schrappen.

Wat zijn de uiterste inschrijfdata dat een student zich kan inschrijven om per 1-1-2020 met een opleiding of studie te starten? Voor:
- VMBO
- VSO
- VAVO
- HAVO
- VWO
- MBO BBL
- MBO BOL
- HBO bachelor
- HBO master
- Universiteit bachelor
- Universiteit master
- Open Universiteit
- Deeltijdstudie
- Thuisstudie
- Leren op afstand
- ?

Pagina's

Goed om te zien dat jij zoveel uitzoekt, jan! Begrijp ik het goed dat je wilt weten wat de uiterste inschrijfdatum is om te starten met een studie? Dit vind je vaak op de website van school. 

https://www.hanze.nl/nld/studiekeuze/ik-weet-het/aanmelden-inschrijven

https://www.rug.nl/education/bachelor/nederlandse-studenten/aanmelding-en-inschrijving/

Is dit wat je wilt weten? Of begrijp ik je vraag niet goed?

Als mensen met een Wajong2010 en Wajong2015 vanaf 1-1-2020 gebruik willen maken zullen ze zich tijdig moeten inschrijven, anders zijn ze tijd kwijt.

Ik verwacht van het UWV en/of DUO dat ze met een gezamenlijk bericht komen wanneer de uiterste inschrijfdatums zijn om per 1-1-2020 met een opleiding of studie te kunnen starten.

Zo'n lijst zou inderdaad een mooie toevoeging zijn. Ik zal dit doorzetten als feedback/verbeterpunt.

Dank voor je input en het meedenken met ons jan!

Laatst gewijzigd op: 22 juli 2019 12:05

Belangrijk is natuurlijk om te weten welke datum door UWV hanteert om te bepalen of je in de studieregeling komt of in de werkregeling of uitkeringsregeling blijft. Is dat de datum van inschrijving of is dat de datum waarop de studie daadwerkelijk start en er eventueel recht op studiefinanciering ontstaat?

Hoi Alhomaro,

Het is inderdaad belangrijk om dit te weten! Voor de uitkering is het moment dat je de studiefinanciering gaat ontvangen het meest bijzonder.

Vanaf dat moment veranderen er echt dingen met de uitkering namelijk.

Fijne dag en met vriendelijke groet,
Timo
UWV Webcareteam

Proces: Geeft het UWV het nieuwe toetsingsinkomen voor toeslagen automatisch door aan de belasting?

Proces: Stopt de studiefinanciering automatisch op dezelfde datum dat de Wajong2010 (voortgezette) werk- of uitkeringsregeling ingaat?

Tools: worden de rekenhulpen Wajong2010 werkregeling en voortgezette werkregeling Wajong op de datum van overgang aangepast?

Voorzieningen en hulpmiddelen: Worden mensen geïnformeerd of er wat aan de eigen bijdragen, vergoedingen, voorzieningen en hulpmiddelen verandert?

Proces: Stopt de studiefinanciering automatisch op dezelfde datum dat de Wajong2015 ingaat?

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!