Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Vereenvoudiging Wajong > Overstap naar wajong 2010
Vereenvoudiging Wajong
Overstap naar wajong 2010
Groeneveld
206212

Ik heb de oude wajong en een baan. Met mijn baan verdien ik €578 bruto met 10 uur per week. Dit is ongeveer 35% van het minimumloon. Dus ik heb een wajong uitkering van €852,60. Ik heb recent de wajong 2010 aangevraagd. Maar ik kreeg te horen dat mijn uitkering als ik overstap €827,37 wordt. Plus mijn inkomen van mijn baan €578 is €1405,37. Dit is niet het minimumloon! Ik zou met de overstap minder gaan verdienen. Ik begrijp dit niet. Overal op de website van uwv staat dat je inkomen met de wajong 2010 aangevuld wordt tot het minimumloon. Maar ik ben een uitzondering? Dat geld weer niet voor mij?

Pagina's

De rekenhulp geeft als uitkomst €1102,- inderdaad..... (578+1102=1680)
Hebben ze niet per ongeluk je loon en je oude Wajong verwisseld, dan?
852,60 + 827,37 = 1679,97....... zeg maar 1680.
???
Was het iemand aan de telefoon van het UWV, of een arbeidsdeskundige, of...?

Hoi Groeneveld,

Dit is inderdaad een raar verhaal! Ook ik kom met de bedragen die jij geeft uit op een ander bedrag dan 827,37.

Je zei dat je te horen kreeg... Heb je zelf al gekeken met de rekenhulp overstap naar Wajong2010? Dan kom ik met jouw gegevens namelijk, net als Koos2021, uit op 1.102.

Laat je nog even weten of je nu ook een ander bedrag krijgt? 

Met vriendelijke groet,

Monica
UWV Webcare

Net gebeld naar het UWV. Vreemde gang van zaken; Eerst werd er gezegd dat ik zelf naar uwv moest bellen omdat de desbetreffende meneer mij niet wou/kon bellen. Toen werd er gezegd dat ik terug gebeld werd.

Meneer had het over een grondslag van 77,24 en het gemiddelde van wat ik verdien.

Dus uwv zegt op de site dat als je 20% of meer verdient met de wajong 2010 dat je loon aangevuld wordt tot het minimumloon, maar in praktijk gaan ze kijken in tabellen en gaan ze werken met grondslagen en gemiddelden waardoor je op een heel ander bedrag (veel lager) uitkomt dan het minimumloon.

Werken moet toch lonen? Dat is wat ik altijd zeg. Maar dat is niet zo. Verre van. Ik dacht dat ik eindelijk eens een "break" zou krijgen en het minimumloon zou verdienen.

Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld, die gaan er naar kijken. Want het klopt natuurlijk van geen kanten.

Ook heb ik in juli en augustus teveel wajong ontvangen omdat mijn loon niet gelijk toen ik het doorgaf meegenomen kon worden. Daardoor heb ik 173,09 netto teveel ontvangen voor twee maanden. Komt neer op 346,18 netto. Wil die zelfde meneer (ik vind hem niet zo leuk, om maar netjes te blijven @#^$*%*!) dat ik 646,48 bruto terug ga betalen.

Het bestaat niet dat 346,18 netto gelijk staat aan 646,48 bruto. Dan betaal je meer als 300 belasting. Dus ik moet van die meneer meer terug betalen als ik ontvangen heb?!?

Gaat niet gebeuren.

Toen ik vroeg waarom begon hij weer over tabellen en klassen. Toen ik zei; Maar meneer, ik ga toch niet meer terug betalen als ik ontvangen heb? Was hij stil. Hij wou mij niet helpen.

Ik wacht de brief af, waarin staat hoeveel ik precies moet terugbetalen, maar ik kan nu al zeggen, het klopt niet.

Ook dit heb ik doorgegeven aan mijn rechtsbijstand.

Laatst gewijzigd op: 21 oktober 2020 14:16

Hoi Groeneveld, ook ik had een paar keer een bruto/netto bedrag gekregen maar moest dit weer terugbetalen vanwege loon. Ik heb me ook afgevraagd hoe dat nu uitpakt (als dat in mindering wordt gebracht op de uitkering middels een maandelijkse verrekening).....
Ingewikkeld. Maar ik zie ook verschillende verhoudingen bruto/netto die ik ook nog niet snap. En ik wil ook weten waar ik aan toe ben met die nieuwe regelingen! Wat ik ook nog niet snap: Kun je in de toekomst door steeds meer te gaan werken ook m.b.v. het garantiebedrag + loon meer dan het minimumloon gaan verdienen? Of blijft UWV dan per periode aanvullen tot het minimumloon? (Als ze dat al doen, in de praktijk... sterkte!)

quote:

Op 22 oktober 2020 schreef Koos2021 het volgende:

Wat ik ook nog niet snap: Kun je in de toekomst door steeds meer te gaan werken ook m.b.v. het garantiebedrag + loon meer dan het minimumloon gaan verdienen? Of blijft UWV dan per periode aanvullen tot het minimumloon? (Als ze dat al doen, in de praktijk... sterkte!)

Zolang er recht is op het garantiebedrag (en er wajong recht is) dan moet uwv het garantiebedrag uitbetalen en dan kan garantiebedrag+loon meer dan het minimumloon zijn.

"Zolang er recht is op het garantiebedrag (en er wajong recht is) dan moet uwv het garantiebedrag uitbetalen en dan kan garantiebedrag+loon meer dan het minimumloon zijn."
Ik hoop het, TT, ik hoop het... Dat zou perspectief bieden, dan zou meer werken gewoonweg lonen. Maar hopelijk komt het in bovenstaand geval ook goed en gaat Groeneveld er toch wel op vooruit...

Bij een garantiebedrag van 852,6 is dat garantiebedrag pas gunstiger dan de nieuwe regeling bij 462 (av) en 543,2 (zonder av) aan loon. En bij 827,40 aan loon heb je je bruto minimumloon bij elkaar....
Behalve dat je dan over je loon nog 37,35% loonbelasting betaalt...!

Als je volgens de nieuwe regels (als dat gunstiger is dan je garantiebedrag, als je (gemiddeld) minder bent gaan werken )voor elke 100 euro bruto loon (netto 62,65) 70/75 euro uitkering bruto inlevert (60,2/64,5 netto schat ik, 86%?) houd je daar toch niets aan over? Ik wil niet lullig doen, maar je werkt dan puur voor de lol, toch??

Laatst gewijzigd op: 24 oktober 2020 06:22

(Mijn berekening, los van loonheffing:)

1260 + 1/4 X = 852,6 + X >> X = 543,2
1176 + 3/10 X = 852,6 + X >> X = 462

maar wie niet overstapt zal vaak een garantiebedrag van 1176 of 1260 hebben....
al zijn er ook lagere ao percentages dan 80-100.... dat is weer anders.

klinkt allemaal leuk dat overstappen maar wat levert het je nu daadwerkelijk netto op?
je krijgt 2 bruto bedragen waarvan op de hoogste je korting staat, dat betekent dat je veel belasting betaald op dat andere bedrag. het wml is 1680 bruto dat zou neerkomen op plus minus 1500 netto. maar bij twee inkomens zoals wajong en werk kom je max uit op 12 a 1300 euro. of zie ik wat over het hoofd?
is er misschien belastingtechnisch nog wat terug te krijgen?

Als je naast Wajong werkt, zal je uiteindelijk netto meer overhouden, dan als je enkel Wajong hebt.
Bij inkomsten uit arbeid, wordt namelijk nog rekening gehouden met de arbeidskorting.
Als je meerdere inkomstenbronnen hebt, is het altijd verstandig om te kijken of je door aangifte Inkomstenbelasting te doen, nog recht hebt op een belastingteruggave.

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!