Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Saraya en Jan Willem. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Nieuws > Najaarsbegroting SZW 28 November 2017
Nieuws
Najaarsbegroting SZW 28 November 2017
Ray
125112

In de week van  28 november gaat de behandeling plaatsvinden omtrent de Najaarsbegroting van Sociale zaken en Werkgelegenheid. Het plan is dat ik op 21 of 28 november mijn petitie ga aanbieden aan de Tweede Kamer.

Daarnaast is FNV ook opgeroepen dit te doen op dezelfde dag. FNV is hun eigen actie begonnen om ook handtekeningen te verzamelen omtrent de korting op de Wajong: https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-sectoren/uitkeringsgerechtigden/ni...

Ons is aangeraden om met zoveel mogelijk mensen/Wajongers te komen om een statement te maken. Dit lijkt mij een goed idee. Er zijn natuurlijk veel Wajongers die door hun beperking niet kunnen komen. Echter roep ik iedereen op die kan komen ook moet komen als je tegen de korting op de Wajong bent. Samen kunnen wij er verandering in brengen.

Daarnaast vraag ik jullie de petitie t/m november zoveel mogelijk te blijven delen met iedereen die jullie kennen.https://petities.nl/petitions/zie-af-van-korten-op-de-wajong-per-1-janua...

Ik hou jullie op de hoogte over de data's.

Pagina's

@Ray er is een topic "SP Steunen" aangemaakt met een vraag https://perspectief.uwv.nl/forum/s/sp-steunen

Weet jij het antwoord?

Ik heb gereageerd.

Misschien is het een idee om bijvoorbeeld Ieder(in), Patiëntenfederatie Nederland en MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid te vragen of zij via hun mediakanalen aandacht aan de petitie willen geven. Bijvoorbeeld in hun nieuwsbrief of een link op de homepage of anderszins.

jan, ik heb contact met ze opgenomen, dus afwachten..

Laatst gewijzigd op: 20 september 2017 11:51

Als de korting niet doorgaat worden dan ook alle registraties "arbeidsvermogen" in de interne systemen van het UWV en in de externe systemen waaraan UWV gegevens geeft van andere partijen vernietigd?

Met dank aan @partner van tt

De korting  treft elke owajonger met arbeidsvermogen die niet werkt of minder dan 20% minimumloon verdient.

Let op. Het treft ook(!) elke nwajonger (2010) met arbeidsvermogen die jonger is dan 27 (of 27 jaar en ouder maar nog geen 7 jaar wajong heeft) en minder dan 80% van het minimumloon verdient. Dus in dit geval niet alleen diegene die niet werkt of minder dan 20% minimumloon verdient! 

Dus het treft niet alleen de groep met arbeidsvermogen die niet werkt of maximaal 20% van het minimumloon verdient wordt gekort. 

https://perspectief.uwv.nl/forum/s/sticky-uitleg-uitkeringsverlaging-wajong-uitkering

Laatst gewijzigd op: 24 september 2017 15:51

Bovendien treft het ook mensen met de Wajong2010 en beoordeling "geen arbeidsvermogen, maar mogelijk in de toekomst wel". Zij kunnen nu niet werken, maar worden wel gekort. De prikkel van een korting om te gaan werken is in dit geval volslagen misplaatst.

Per 1 januari 2018 worden mensen met een Wajong uitkering (mensen met beperkingen, stoornissen en/of chronisch ziekte) en die de beoordeling van het UWV hebben gekregen “wel arbeidsvermogen” of “geen arbeidsvermogen, maar in de toekomst mogelijk wel” gekort. Het betreft een korting op de bruto uitkering van maar liefst 6,67% tot 16,67%! Het heeft ook tot gevolg dat ook op hun vakantiegeld wordt gekort.

Oude Wajong:
- Wel arbeidsvermogen
- Naast de uitkering geen inkomsten of inkomsten van minder dan 20% van het wettelijk minimumloon.

Voorbeelden:
- Geen Inkomen:
Vóór 1 januari 2018: Uitkering 75%
Vanaf 1 januari 2018: Uitkering 70%
==>> Korting op de bruto uitkering van 6,67%

- Inkomen minder dan 20% wettelijk minimumloon:

Laatst gewijzigd op: 24 september 2017 17:49

Wajong2010:
- Werkregeling
- Wel arbeidsvermogen of geen arbeidsvermogen, maar mogelijk in de toekomst wel
- Naast de uitkering geen inkomsten of inkomsten van minder dan 80% van het wettelijk minimumloon.

Voorbeelden:
- Geen Inkomen:

- Inkomen 20% wettelijk minimumloon:
Vóór 1 januari 2018: Uitkering 55% + 20% verdiensten = 75%
Vanaf 1 januari 2018: Uitkering 50% + 20% verdiensten = 70%
==>> Korting op de bruto uitkering van 9,09%

- Inkomen 30% wettelijk minimumloon:
Vóór 1 januari 2018: Uitkering 50% + 30% verdiensten = 80%
Vanaf 1 januari 2018: Uitkering 45% + 30% verdiensten = 75%
==>> Korting op de bruto uitkering van 10,00%

Laatst gewijzigd op: 24 september 2017 17:51

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!