Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Saraya en Jan Willem. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Inkomen en uitkering > Jaaropgaaf 2019
Inkomen en uitkering
Jaaropgaaf 2019
Jan Willem - moderator namens...
583112

Er is een interessant artikel geplaatst op de website van Perspectief over de jaaropgaaf. Het artikel lees je hier:

https://perspectief.uwv.nl/artikelen/digitale-jaaropgaaf-uwv-2019

Voor 1 maart komt de jaaropgaaf klaar te staan voor iedereen met een uitkering (in 2019) van UWV. Je  vind de jaaropgaaf  op Mijn UWV. Meer uitleg vind je in het artikel. Uitgebreide informatie over de jaaropgaaf vind je op:

https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/uw-jaaropgaaf/

Is het misschien mogelijk om de informatie aan te vullen voor als je een werkgeversbetaling hebt? (Wajong uitkering loopt via werkgever).

Bedoel je dan de informatie op de website van UWV? Of het artikel op Perspectief? 

Laatst gewijzigd op: 06 februari 2020 13:18

Alle twee ;)

Dat zou een mooie aanvulling zijn, jan. Ik heb de UWV-site afgezocht en zie hier inderdaad niks over terug. Ik ga dit meteen doorzetten naar de redactie van Perspectief en de collega's die verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de site.  Dank voor de tip.

Mooie weekend alvast!

Het zou ook mooi zijn als op de jaaropgaaf "Bijzonder inkomen" dat niet meetelt voor de huurtoeslag op de jaaropgaaf komt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdie...

Kun je aangeven waarom dit een waardevolle aanvulling is? Ik denk daarnaast dat dit lastig gaat worden aangezien de Belastingdienst beoordeelt of inkomen 'bijzonder' is. 

Laatst gewijzigd op: 10 februari 2020 09:53

Op deze wijze worden mensen geattendeerd dat ze mogelijk een hoger bedrag aan toeslagen van de belasting kunnen krijgen als ze dit aanvragen. Veel mensen zijn hiervan niet op de hoogte.
Mogelijk kan het UWV hier ook op wijzen in haar brieven. Het zijn waarschijnlijk vaak specifieke nabetalingen door het UWV. De informatie van het UWV in de brieven is dan nodig als bewijs voor de belasting.

@jan

Het artikel is aangepast:

https://perspectief.uwv.nl/artikelen/digitale-jaaropgaaf-uwv-2019

Ik heb het punt over het 'Bijzondere inkomen' op de jaaropgaaf doorgezet als verbetervoorstel. In de brief bij een nabetaling wordt gelukkig al doorverwezen naar de Belastingdienst. Een nabetaling kan inderdaad gevolgen hebben op eventuele toeslagen. Bedankt voor het meedenken. 

Laatst gewijzigd op: 11 februari 2020 09:30

Mag ik vragen waarom:

er zoveel fouten bij het maken van je Salarisstroken en Jaaropgaves gebeurd van het UWV en het doorgeven van deze informatie naar instanties als de belastingdienst?

Mijn Jaaropgave valt hoger uit, dan wat er is doorgeven aan de belastindienst, als iemand dit niet goed controleert, kan je hoge boetes krijgen en eventueel terug betalen aan de belastingdienst.

Salarisstroken + Jaaropgaves , die de verkeerde loonheffing % toepast.

Dit is allemaal zo simpel en toch maken jullie het UWV erg veel fouten in.

Het is dat ik door mijn Financiele achtergrond verstand heb van dit soort dingen, waardoor ik deze fouten van jullie kan voorkomen.

Zoals op de jaaropgave die jullie aangegeven hebben bij de belastingdienst, staat dat ik geld terug krijg en bij de jaaropgave die verstuurd is , moet ik geld betalen. Als iemand even niet oplet, kan dat verschil in bedrag, terug betaald moeten worden + de toeslagen.

Kan het UWV nou nooit de uitkering goed overmaken

@Luna1

Helaas gaat er soms wat fout met de jaaropgaaf van UWV. Dit is natuurlijk niet onze bedoeling!

Het is daarnaast altijd handig om je jaaropgaaf  te controleren. Helemaal als je een financiële achtergrond hebt:)! Is het inmiddels opgelost? Als ik iets voor je kan betekenen hoor ik het graag.

Laatst gewijzigd op: 04 maart 2020 10:29

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!