Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Saraya en Mariska. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Opleiding en re-integratie > Investeer in het afstandsonderwijs en neem de best practices uit het digitaal onderwijs structureel op in de lesmethoden.
Opleiding en re-integratie
Investeer in het afstandsonderwijs en neem de best practices uit het digitaal onderwijs structureel op in de lesmethoden.
jan
33558

Door corona is het bewijs geleverd: studeren op maat kan wél.

Deze crisis bewijst: digitaal onderwijs is mogelijk. En dus hebben studenten met een beperking eindelijk kans op maatwerk, zo menen Monty Aal (Landelijke Studentenvakbond) en Joyce van der Wegen (Expertisecentrum inclusief onderwijs).

Docenten en bestuurders uit het hoger onderwijs vliegen de uitdaging om afstandsonderwijs te realiseren met toewijding en creativiteit aan.

Prijzenswaardig, maar nóg belangrijker is om de vruchten van deze inspanning te plukken. Hierbij is het noodzakelijk om online onderwijs niet te reduceren tot het livestreamen van fysiek onderwijs: oog voor goede (digitale) didactiek en maatwerk is essentieel. Zo heeft een student met een auditieve beperking nood aan ondertiteling of een gebarentolk.

Daarom roepen we alle universiteiten en hogescholen op: grijp deze kans aan. Investeer in het afstandsonderwijs, evalueer de toegankelijkheid en didactische kwaliteit van digitale lesmethoden, en neem de best practices uit het digitaal onderwijs structureel op in de lesmethoden.

https://www.trouw.nl/opinie/door-corona-is-het-bewijs-geleverd-studeren-...

Wat een mooi artikel!

Laten we hopen dat deze nare tijd uiteindelijk ook positieve dingen met zich mee gaat brengen. Ben erg benieuwd naar de uiteindelijke uitwerking hiervan.

Onderwijs heeft naast het geven van kennis ook een vormend karakter. Als je bijvoorbeeld een hbo of een universitaire opleiding doet dan is het van belang dat je leert om op dat niveau samen te werken aan bijvoorbeeld projecten. Als je alles op afstand gaat organiseren dan is dergelijke belangrijke vorming niet aanwezig.

Verder zijn er op het hbo en in mindere maten op de uni verschillende soorten practica die je moet doen. Ook daar is het van belang om aanwezig te zijn.

Ik geloof niet dat een honderd procent afstand onderwijs echt reëel is. Ook omdat het doen van een stage echt een harde verplichting is behalve dan op de universiteit.

Ik geloof over het algemeen best dat een gedeelte van het onderwijs op afstand kan, maar niet alles.

Op 7 mei 2020 zijn in de Tweede Kamer twee moties aangenomen, waarvan een met algemene stemmen, die onderwijs op afstand blijvend mogelijk maken. Dit is voor kinderen en jongeren die onvrijwillig geen onderwijs kunnen volgen en daardoor thuiszitters zijn geworden, een positief gevolg van de maatregelen rond het coronavirus

Dat is nog eens mooi nieuws Jan!

Laatst gewijzigd op: 11 mei 2020 09:18

Ik ben heel benieuwt hoe dit vorm gegeven moet worden, want niet alle berichten over afstands-onderwijs zijn positief. Het zou vooral als een soort aanvulling moeten gelden, voor hen die echt niet anders kunnen. Er zijn ook nieuwsberichten dat afstands-onderwijs de kansongelijkheid juist vergroot. https://nos.nl/artikel/2333774-onderwijsinspectie-onderwijs-op-afstand-v...

Ik denk dat er eerst maar eens gedegen wetenschappelijk onderzoek moet plaats vinden, want het is een heel ander verhaal om van een tijdelijke maatregel over te gaan naar een permanente situatie.

Als afstandsonderwijs inderdaad de norm zou worden, dan pleit ik ook voor een veel goedkopere variant, waarbij het voor iedereen toegankelijk is en waarbij het diploma net zoveel waard is als een regulier diploma. Er mag dan ook geen vermelding op staan dat het diploma doormiddel van afstandsonderwijs is verkregen.

Het is zeker niet voor iedereen positief. Mijn zoon volgt een hbo opleiding, maar mist heel erg de feedback van de docenten. Hij heeft het nodig dat hij vragen kan stellen, zodat hij zeker weet dat hij de opdrachten goed begrepen heeft en weet wat hij moet doen. Dat blijkt bij afstandsonderwijs toch wel wat lastiger. Sterker nog, de opleiding die hij volgt is in deeltijd (bestaat geen voltijds opleiding van) en voor de coronacrisis had hij daar al moeite mee. Dat had hij opgelost, door 1 x per week met een medestudent in de bibliotheek samen te werken aan de opdrachten. Maar ja, de bibliotheek ging ook dicht, reizen met openbaar vervoer was alleen voor mensen met essentiële beroepen, dus die mogelijkheid viel ook weg.
Maar ik vind zeker ook, dat er vaker gekeken zou moeten worden of afstandsonderwijs misschien een betere optie zou zijn.


Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!