Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Saraya en Jan Willem. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Inkomen en uitkering > In januari 2020 veranderd de wet: hierdoor moeten de nul uren contracten worden omgezet in contracten met vaste uren.
Inkomen en uitkering
In januari 2020 veranderd de wet: hierdoor moeten de nul uren contracten worden omgezet in contracten met vaste uren.
Ramon J.
29806

Stel: Je hebt recht op een contract van ±12 uur, maar werkt gemiddeld 70 uur per maand. Je baas legt je een brief voor die je MOET tekenen binnen 2 weken, anders raak je je baan kwijt. In deze brief staat, dat een aanbod is gedaan voor vaste uren (wat niet waar is), maar dat je daarvan afziet. (afstandsverklaring vaste uren) Als je deze brief tekent, blijft alles zoals het is, zo niet, dan ben je weer werkloos. Als je tekent dan volgen mogelijke problemen met het UWV die je wajong uitkering verstrekt. Ze zullen niet zomaar toestaan dat je vaste uren hebt geweigerd (wat niet waar is) en mogelijk je uitkering (wat er van over is) stopzetten. Hoe staan jullie erin?? Want dit is de situatie die bij mij nu speelt.

Ik denk dat ik iets dergelijks nooit zou tekenen. Als je wel tekent kan het waarschijnlijk tegen je worden gebruikt, ook door het UWV.

Om de tijd te rekken zou je kunnen zeggen dat je eerst aan het UWV moet vragen of het gevolgen heeft voor je Wajong uitkering.

Hopelijk kan het UWV webcareteam uitleg en een antwoord geven voorzover het Wajong en UWV betreft.

Kun je de gemiddelde uren nog claimen?

Hier vind je de wijzigingen vanaf 1 januari 2020 voor nulurencontract of min-maxcontract
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraa...

Hoi Ramon J., wat een ontzettend vervelende situatie waar je op een nare manier in het nauw wordt gedreven. Ik kan mij voorstellen dat je graag advies wil in deze situatie.

Wat hier lijkt te gebeuren kan niet de bedoeling zijn. Wat je omschrijft getuigt zeker niet van goed werkgeverschap.
Voor vragen over jouw uitkering raad ik je aan om contact op te nemen met onze klantenservice. Met persoonlijke informatie kunnen wij jou verder helpen als het over jouw uitkering gaat.

Verder wil ik je adviseren om toch ook juridisch advies in te winnen. Dit kan bijvoorbeeld bij een advocaat/rechtsbijstandverzekering, de vakbond of het Juridisch loket.

Veel succes gewenst in de vervolgstappen!

Met vriendelijke groet,
Marthijn
UWV Webcareteam

Bedankt voor de reacties. Het Juridisch Loket is ingelicht, ik wacht nog op reactie. Meerdere instanties waaronder de Overheid en de Ombudsman zijn ingeschakeld om aan te geven dat dit nu aan de orde is en dat de nieuwe wet dus eigenlijk niet voldoet. Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn die zoiets onder zijn neus geschoven krijgt. De rechtswinkel is gebeld, zij zeggen dat er niets aan gedaan kan worden, mits je een rechtszaak begint om vaste uren te eisen. Maar we weten allemaal dat daar nooit winnaars uitkomen. Ik hou jullie op de hoogte hoe dit verder gaat uitpakken. Met vriendelijke groet, Ramon

Mogelijk kun je het ook nog melden bij de vertrouwenspersoon of de bedrijfsmaatschappelijk werker op het werk of bij de ondernemingsraad (OR).

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!