Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Beoordeling van je arbeidsvermogen > ik heb oude whajong maar mijn arbieds deskudigen doet alsof ik een wajong 2010 heb zonder rekening te houden met mijn rechten
Beoordeling van je arbeidsvermogen
ik heb oude whajong maar mijn arbieds deskudigen doet alsof ik een wajong 2010 heb zonder rekening te houden met mijn rechten
daniel87562
1058312

ik heb een tijd geleden een herkeuring gekregen waarbij mij werdt verteldt dat los van mijn medisch condite ben gezond en prima instaat om te werken en dat ik verplicht moet mee werken aan een werkplan voor re-integratie en dat ik een sollicitatie plicht heb bij de uwv en verplicht werk moet aannemen omdat mijn wajong anders wordt ingekort als ik 1.) weiger mee te werken of 2.) als ik werk afsla. Maar ik weet pas sinds 2 dagen geleden van mijn rechten omdat ik een oude wajong heb waarvan mijn arbeidsdeskudigen niks van heeft verteldt of rekening mee heeft gehouden. Nog heeft hij ook maar iets meegenomen van onze gesprek tijdens mijn herkeuring dat plaats vondt aan het begin van het jaar. Hiervoor had ik ook een klacht ingedient waarbij hij mij 6 weken geleden terug heeft gebeld en gezegt dat mijn klacht is afgewezen zonder te zeggen waarom en vroeg of er iemand aanwezig was en of ik dit per direct wou bespreken over de telefoon. Ik zei al nee puur omdat er nog niemand anders erbij was en ik geen vertrouwen heb in mijzelf om dit te bespreken zonder toezicht en pas later op de dag zou iemand aanwezig zijn en dit beter uitkwam voor mij en of hij mij dan terug wil bellen, dit weigerde hij te doen en gaf mij 2 opties: bespreek dit nu over de telefoon of ontvang een brief hierover. ik zei dat ik dit liever dan per brief wil hebben en hij besprak dit als nog over de telefoon nadat ik zei dat ik dit niet wou doen zonder iemand erbij te hebben en de brief heb ik tot aan vandaag nog niet ontvangen, ik vroeg om een andere arbeidsdeskudingen dat werdt geweigert en er is als nog een werkplan samengesteldt, mijn vraag is dan nu omdat er een werkplan is samengesteldt ben ik dan werkelijk hier nu nog aan verplicht om aan mee te werken of kan ik dit afwijzen? mijn bedoeling is ook dat ik wil werken maar mijn zelfvertrouwen is al zo goed als verdwenen, ik ben nu opzoek naar een psycholoog en wegens mijn mentale conditie waarvan ik ook lichamelijk last van heb gekregen dat meer dan zichtbaar was tijens mijn herkeuring en waarvan ik nu zelfs physieke pijn door lijdt door mijn klachten en ook heb vermeldt bij mijn 1e gesprek.

Pagina's

Hoi Daniel,

Ik ben niet de juiste persoon om te reageren, omdat ik er simpelweg te weinig vanaf weet. Maar het klinkt wel heel erg naar om mee te maken. Ook dat je je niet gehoord voelt hierin.

Wat ik weet, is dat arbeidsdeskundigen aangesloten zijn bij een eigen beroepsregister.
Ze vallen dus niet alleen onder UWV en hun klachtenregeling, maar moeten zich ook aan hun eigen voorschriften houden.
Als er zaken zijn voorgevallen met jouw arbeidsdeskundige waar je grote twijfels over houdt, kun je ook daar je vraag (of klacht) neerleggen (als je je door UWV niet gehoord voelt daarin).
Misschien helpt dit je verder.

Sterkte met je situatie!

Hoi daniel87562, allereerst van harte welkom op dit forum. Ik lees dat je een vervelende ervaring hebt met hoe jij aan werk geholpen kan worden.

Het werkplan is verplicht voor 'oude Wajongers' die arbeidsvermogen hebben. Dus ook jij zal een werkplan moeten hebben, ook al heb je een Oude Wajong-uitkering.
In een werkplan kan staan dat jij geen re-integratiemogelijkheden hebt. Ook afspraken die je hierover maakt, komen in jouw werkplan te staan.

Voor mij is nu niet helemaal duidelijk of je al een werkplan hebt, of dat deze 'nog in de maak' is.
Ik raad je aan om contact op te nemen met onze klantenservice. Iemand anders mag ook namens jou contact opnemen, mocht je dit prettiger vinden.

Is er al een werkplan en ben je het niet eens met de inhoud van het plan? Dan kun je bezwaar maken. Ga je akkoord met het plan, dan moet je je aan de afspraken houden die hierin staan.

Met vriendelijke groet,
Marthijn
UWV Webcareteam

Laatst gewijzigd op: 06 augustus 2019 14:01

Beste Daniel, wat een verschrikkelijke ervaring heb jij mee moeten maken zeg. Ik weet natuurlijk niets van jou situatie af, maar ik weet wel dat iedere Wajonger ook de oude Wajongers moeten re-integreren. Voor die re-intergratie wordt een werkplan opgesteld. In dat werkplan staan dan afspraken, en aan die afspraken moet jij je houden. Je kan bij een coaching gesprek aangeven dat je geen ondersteuning wenst van het UWV, in dat geval laat het UWV je met rust. Het is wel belangrijk dat je re-integratie plicht nog steeds bestaat. Het UWV zal je dan ook af en toe eens opbellen om te horen hoe het met je gaat. De reden waarom dit zo werkt is omdat er ook mensen met een Wajong bij bijvoorbeeld een instelling wonen. Vaak wordt re-intergratie dan via een dergelijke instelling geregeld, en is het een tijdverspilling om iedere keer coaching gesprekken te voeren.
Voor meer info
https://perspectief.uwv.nl/forum/s/uwv-belactie-hoe-gaat-het-met-je-aanb...

Ik wil trouwens nog iets toevoegen. Het gedrag van de arbeidsdeskundige is zoizo geen stijl. Het maakt hierbij niet eens zoveel uit of je oude of Wajong 2010 hebt. Als je als arbeidsdeskundige al een gesprek begint met bedreigingen en verplichtingen, dan verlies je de re-integratiekandidaat toch ook? Is in dit geval de arbeidsdeskundige niet verantwoordelijk om bij een eventuele re-integratiekandidaat de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen in plaats van de stresslevels zodanig te vergroten dat de afstand tot diezelfde arbeidsmarkt alleen maar groter wordt.

Ik ben wel benieuwt wat het UWV van de opstelling van zo'n arbeidsdeskundige vindt, omdat voor mij gevoel de afstand tot de arbeidsmarkt alleen maar groter wordt. En kun je in het verlengde daarvan ook niet de arbeidsdeskundige verantwoordelijk houden voor de eventuele maatschappelijke kosten? Ik neem toch aan dat een arbeidsdeskundige zijn of haar werk goed zal doen, en in alle integriteit zal handelen?

Hallo Andre,

Uiteraard is het de bedoeling dat een arbeidsdeskundige samen met je kijkt naar het benutten van jouw (arbeids)mogelijkheden.

Ik lees in het bericht van daniel87562 vooral veel boosheid over het contact tussen hem en zijn arbeidsdeskundige en hoe zijn werkplan nu is opgesteld. Dit lijkt op het Werkplein anders beoordeeld te zijn dan hoe hij het heeft ervaren, dat is natuurlijk niet goed.

De samenwerking tussen arbeidsdeskundige en uitkeringsgerechtigde is juist heel belangrijk binnen het re-integratie traject. Ik lees dan ook dat er nog een aantal stappen te zetten zijn om het contact tussen daniel87562 en zijn arbeidsdeskundige te herstellen.

1 van 2

2 van 2

@daniel87562 heb je een klacht ingediend via ons klachtenbureau? Dan raad ik je aan om aan te geven dat jouw klacht nog niet naar tevredenheid is opgelost. Is jouw klacht op een andere manier doorgegeven? Lees dan hier meer informatie over het (opnieuw) melden van jouw klacht.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam

Laatst gewijzigd op: 07 augustus 2019 12:45

Andre lijkt mij een persoon die wel kan werken maar er gewoon geen zin in heeft.
je hebt niet voor niets arbeidsvermogen!!!!

@Wannes, als je arbeidsvermogen krijgt toebedeeld dan betekend dat nog niet dat je automatisch kan werken. Een voorbeeld: Als je thuis kan afwassen, betekend dat nog niet dat je in de horeca kan afwassen.Je kunt wel iets, en voor dat iets krijg je arbeidsvermogen toebedeeld.Ik heb persoonlijk de oude Wajong en, ik weet het als geen ander hoe het is om gepest te worden op de werkvloer, en veel conflicten te hebben. De TS heeft een oude Wajong, net als ik. Dat is een uitkering die je echt niet zomaar krijgt, daar zal ongetwijfeld onderzoek aan vooraf zijn gegaan.

Nu kan het inderdaad zijn dat de TS na een paar mislukte trajecten geen zin meer heeft in een nieuwe. Ik zou me dat kunnen voorstellen gezien de dingen die ik zelf heb mee gemaakt. Als arbeidsdeskundige heb je dan de taak om het gesprek aan te gaan, en uit te zoeken waar het probleem ligt.Dreigen en kortingen zorgen er voor dat je de volgende klant wordt in de schuldhulpverlening, en vergroot dus de afstand tot betaald-werk.

quote:

Op 8 augustus 2019 schreef wannes83 het volgende:

Andre lijkt mij een persoon die wel kan werken maar er gewoon geen zin in heeft.
je hebt niet voor niets arbeidsvermogen!!!!

Wel erg hard naar hem toe, bovendien kun je niet zomaar beoordelen of hij wel of geen zin heeft om te werken, Wannes83! Wel vind ik dat je je best moet doen om te gaan werken. Werken, daar versta ik ook vrijwilligerswerk, de tegenprestatie in de Bijstand en arbeidsmatige dagbesteding onder. In wat voor uitkeringssituatie zit jij dan, Wannes83?

Zoals Kris al aangaf is er een vereniging van arbeidsdeskundigen, de NVvA.
https://www.arbeidsdeskundigen.nl/vereniging

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!