Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Vereenvoudiging Wajong > Hoe meer je hebt verdiend over 2020, hoe beter je garantiebedrag?
Vereenvoudiging Wajong
Hoe meer je hebt verdiend over 2020, hoe beter je garantiebedrag?
Ami
8128

Klopt dit? Dus mensen die in 2020 een goed jaar hadden qua werk/inkomsten gaan er meer op vooruit dan mensen die minder hadden gewerkt over 2020?

Is dit niet oneerlijk omdat 2020 een crisisjaar was?

Het is juist andersom. Heb je dit jaar weinig inkomsten uit arbeid gehad dan heb je recht op een hogere aanvullende Wajonguitkering. Het gemiddelde recht op Wajonguitkering - naast je inkomsten uit arbeid - over de maanden december 2019 t/m november 2020 wordt je garantiebedrag. Heb je dit jaar weinig verdiend en zodoende nog recht op bv. een volledige Wajonguitkering, dan wordt je garantiebedrag het volledige bedrag aan Wajonguitkering. Om recht te hebben op het garantiebedrag moet je wel in de maand december 2020 en januari 2021 inkomsten uit werk hebben.
Maar ga je in 2021 dan ineens meer verdienen, dan hou je recht op dit hoge garantiebedrag.

Laatst gewijzigd op: 23 november 2020 16:38

Jippie, dat is toch niet logisch?

De hele logica achter deze wetswijziging is om werken meer lonend te maken. Ik kan me niet voorstellen dat minder werken zal worden beloond.

Ik had eerder vandaag het UWV gebeld en die hadden mij verteld dat het garantiebedrag gunstiger is voor Wajongers die meer hadden verdiend over 2020.

Ami,

Als je in de periode december 2019 t/m november 2020 met werk niet zo veel hebt verdiend, dan zal je recht op aanvullende Wajonguitkering over die maanden hoger zijn, als in de situatie dat je veel hebt verdiend. Als je veel hebt verdiend met werk dan zal je recht op aanvullende Wajonguitkering lager zijn. De aanvullende Wajong is het garantiebedrag.

Een eenmaal vastgesteld garantiebedrag verandert niet meer.
Zie in de andere discussie 'garantiebedrag en inkomensstijging' op dit forum
Meer werken loont ook zeker als je recht hebt op het garantiebedrag.
Want als je meer gaat verdienen, zal het garantiebedrag hetzelfde blijven.
Totaal inkomen is: loon + garantiebedrag.

Jippie,

Bedankt voor de reacties, maar ik heb weer gebeld met het UWV en die hebben mij voor de 3e keer bevestigd dat in mijn geval (Wajong 2010 - geen aparte regelingen verder) dat het garantiebedrag gunstiger uitkomt (hoger) zodra er meer is gewerkt tussen december 2019 t/m november 2020, niet wanneer er minder is gewerkt. Ook bevestigd organisatie Ieder(in) dat dit het geval is.

Mogelijk is het anders in de oude wajong of onder andere speciale wajong constructies.

Ami,
Als je nog niet in de voortgezette werkregeling van de Wajong 2010 zit (jonger dan 27 jaar) dan kan het meer hebben gewerkt inderdaad gunstig zijn voor het garantiebedrag.
Het is verschillend per situatie.
Sowieso moet je zorgen dat je in de Wajong 2010 meer dan 20% van het WML hebt verdiend (want anders wordt de 20% gekort op je uitkering).
Jammer dat je blijkbaar nog niet bent ingestroomd of kan instromen in de voortgezette werkregeling van de Wajong 2010. Dat is over het algemeen een gunstigere regeling.
https://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsbeperkt/wajong-2010/tijdens-wajo...

Laatst gewijzigd op: 24 november 2020 12:19

Jippie,

Ik denk dat het in bepaalde situaties dus wel het geval is (hoe meer gewerkt in 2020, hoe beter het zal zijn voor je in 2021 met de garantieregeling).

Dit roept echter ethische vragen op: is dit wel rechtvaardig? Omdat in 2020 vele Wajongers zijn getroffen door de recessie en daardoor minder uren hebben gekregen of helemaal geen werk hadden.

Dit is het standpunt van de staatssecretaris SZW (VVD):

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-269.html

''Tot slot merkt de regering op dat het klopt dat de gekozen werkwijze ertoe kan leiden dat de benadering van het inkomen op het moment van inwerkingtreding van de Wet vereenvoudiging Wajong afwijkt van het daadwerkelijke inkomen op het moment van inwerkingtreding. Door deze werkwijze kan het garantiebedrag niet alleen te laag maar ook te hoog worden vastgesteld. De regering acht deze werkwijze echter gerechtvaardigd omdat Wajongers dan voorafgaand aan inwerkingtreding van de wet zekerheid hebben'

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!