Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Eva en Dirk-Jan. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Beoordeling van je arbeidsvermogen > Hoe het beste aan te geven met rust gelaten te willen worden tot 2018?
Beoordeling van je arbeidsvermogen
Hoe het beste aan te geven met rust gelaten te willen worden tot 2018?
Blinkie
338912

Heb arbeidsvermogen toegekend gekregen en heb binnenkort een "startgesprek over werk". Ik heb hier en daar gelezen dat het mogelijk is om in dit gesprek aan te geven dat je tenminste tot 2018 met rust gelaten wilt worden, dus vroeg ik mij af hoe ik dat in dit gesprek het beste kan formuleren? Ik neem aan dat vele anderen naast mij ook zon gesprek hebben gehad en dit hebben aangegeven dus zou graag ervaringen lezen. Ook advies van het UWV Webcare-team is welkom.

Pagina's

Tijdens gesprek iets zeggen in de trant van:
Ik geef hierbij aan dat ik tot 2018 met rust wil worden gelaten en niet wil worden benaderd voor werk of re-integratie. Wilt u zo vriendelijk zijn dit schriftelijk vast te leggen?

Je kunt het ook vooraf op een papiertje zetten en dit voorlezen tijdens het startersgesprek, zodat je het niet vergeet te zeggen.

Met een oude Wajong-uitkering heb je, naast het verschijnen op het startgesprek en meewerken aan het opstellen van een persoonlijk plan, geen verdere re-integratieverplichtingen. Hierdoor maakt het in feite niet uit hoe je aangeeft dat je in elk geval tot 2018 met rust wilt worden gelaten. Toch lijkt het me verstandig niet direct bij de deur al te gaan roepen dat je met rust gelaten wilt worden zonder verder ook maar in gesprek te gaan. Puur omdat het gesprek dan waarschijnlijk een stuk prettiger gaat verlopen :) Als ik jou was zou ik gewoon open en eerlijk vertellen dat je tot 2018 niet wilt re-integreren en ook toelichten waarom je dat niet wilt. Dit zal dan worden opgenomen in je persoonlijk plan. Mocht je bang zijn niet goed uit je woorden te kunnen komen dan is Jan's idee om het op papier te zetten en hele goede tip!

Laatst gewijzigd op: 17 januari 2017 10:02

Ik heb morgen het gesprek met de arbeidsdeskundige en ik ga dit gewoon gewoon zo snel mogelijk in het gesprek zeggen. Let wel: dit gaat om een recht! Ik heb dit in de twee telefoongesprekken al gezegd en men reageerde daar heel gewoon op. Beide medewerkers bevestigden dat dit een recht is en dat ik dat gewoon aan kan geven bij het gesprek. Het is nodig om op gesprek te komen omdat dit persoonlijk in het werkplan vastgelegd moet worden - een formaliteit dus. Ik zou het vreemd vinden als dit anders zou verlopen morgen. Het uitspreken van een bekend recht betekent niet dat je niet mee zou willen werken. Ik zal morgen het resultaat vertellen. Over het algemeen heb ik goede gesprekken met het UWV, ik zie niet in waarom deze anders zou moeten zijn.

quote:

Op 17 januari 2017 schreef josta het volgende:

Ik heb morgen het gesprek met de arbeidsdeskundige en ik ga dit gewoon gewoon zo snel mogelijk in het gesprek zeggen. Let wel: dit gaat om een recht! Ik heb dit in de twee telefoongesprekken al gezegd en men reageerde daar heel gewoon op. Beide medewerkers bevestigden dat dit een recht is en dat ik dat gewoon aan kan geven bij het gesprek. Het is nodig om op gesprek te komen omdat dit persoonlijk in het werkplan vastgelegd moet worden - een formaliteit dus. Ik zou het vreemd vinden als dit anders zou verlopen morgen. Het uitspreken van een bekend recht betekent niet dat je niet mee zou willen werken. Ik zal morgen het resultaat vertellen. Over het algemeen heb ik goede gesprekken met het UWV, ik zie niet in waarom deze anders zou moeten zijn.

Komt vast helemaal goed morgen, succes! Laat je weten hoe het is afgelopen?

Het gesprek verliep goed. De AD gaf zelf al aan in zijn inleiding dat het mogelijk was om geen gebruik te maken van de diensten van het UWV op dit moment. Daarop heb ik gezegd dat ik gebruik wilde maken van mijn recht om in 2018 etc. Een reden opgeven was niet nodig. Ik had de indruk dat dit om een formaliteit gaat. Het is dat ik nog een paar vragen had, maar anders had ik binnen 10 minuten weer buiten gestaan. Nu na een half uurtje.
Het verslag van dit gesprek komt in mijn werkmap te staan en in 2018 zien we wel weer verder.

Fijn dat het gesprek goed is verlopen Josta. En bedankt voor het delen, hopelijk heeft Blinkie hier ook iets aan.

Laatst gewijzigd op: 18 januari 2017 15:08

Dankjewel voor jullie tips en ervaringen. Ik ga binnenkort vol goede moed het gesprek in.

Laatst gewijzigd op: 18 januari 2017 15:33

Graag gedaan hoor. Gaat vast helemaal goed komen!

Laatst gewijzigd op: 19 januari 2017 08:29

Dat was zeker een heel kort gesprek denk ik? Ben dat zelf ook van plan om te gaan doen, als dat nodig blijkt, maar als je gelijk al aan geeft niet gebruik wil maken van de diensten tot in 2018 valt er ook niet meer veel te bespreken kan ik me zo voorstellen, er in en eruit dus. Waarom kan dat niet telefonisch doorgeven worden dan?

quote:

Op 19 januari 2017 schreef anon44 het volgende:

Dat was zeker een heel kort gesprek denk ik? Ben dat zelf ook van plan om te gaan doen, als dat nodig blijkt, maar als je gelijk al aan geeft niet gebruik wil maken van de diensten tot in 2018 valt er ook niet meer veel te bespreken kan ik me zo voorstellen, er in en eruit dus. Waarom kan dat niet telefonisch doorgeven worden dan?

Dat is omdat UWV iedereen toch graag wil spreken. 

Laatst gewijzigd op: 20 januari 2017 09:05

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!