Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Saraya en Mariska. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Nieuws > eigen risico 2017
Nieuws
eigen risico 2017
tt
320012

Als het bericht echt klopt dan zou het eigen risico in 2017 niet nog verder omhoog gaan.

http://www.nu.nl/zorgverzekering/4317356/eigen-risico-zorg-blijft-gelijk...

Pagina's

Men zou bij al dit soort berichten verplicht moeten zijn om de volgende zin 'Beloftes voor de verkiezingen geven geen garantie voor na de verkiezingen.' af te drukken.

Laatst gewijzigd op: 07 september 2016 05:33

In navolging op bovenstaande: er is veel discussie over het afschaffen dan wel verlagen van het eigen risico zorgverzekering. Veel verkiezingspraat of zou het echt haalbaar én financieel verstandig zijn? Gisteren werd duidelijk dat afschaffen namelijk 4,5 miljard euro kost (http://www.eigenrisicozorgverzekering.com/eigen-risico-2017/cpb-zorgverz...)

Wat denken jullie? Is het haalbaar en wenselijk het eigen risico af te schaffen?

Laatst gewijzigd op: 04 oktober 2016 15:31

Het lijkt mij niet wenselijk om het eigen risico maar af te schaffen, want een gat van 4,5 miljard op de begroting van het ministerie van VWS betekent dat er elders weer op bezuinigd moet worden. Denk maar aan het fors verkleinen van het basispakket, fors hogere zorgpremies en daarbij een fikse bezuiniging op de hoogte van de zorgtoeslag, of het heffen van andere eigen bijdrages. Het geld moet immers of uit de lengte, of uit de breedte komen.

Eens, het is ook een hoop verkiezingspraat!

Weet iemand misschien hoe dat straks gaat met de zorgtoeslag en de flink verhoogde zorgpremie?

Dhr Samsom zegt dat lage inkomens gecompenseerd worden via de zorgtoeslag, maar later zei Dhr Asscher dat er geen compensatie komt!

Waar had Dhr Asscher het nu precies over? Bedoelde hij die procenten die mensen erbij kregen (en nu opgeslokt zijn door door de verhoogde zorgpremie)? En/Of bedoelde hij daar ook de zorgtoeslag compensatie daarmee?

De verwachte zorgpremie (zoals Mevr Schippers het berekende) zou met +/- €3,50 omhoog gaan. Lage inkomens worden met gecompenseerd met de zorgtoeslag. Maar sinds kort weten we allemaal dat Mevr Schippers haar berekening niet klopte en dat de zorgverzekeringen eens lekker extra gaan graaien.

Dus wat gaat er gebeuren met de zorgtoeslag? Wordt deze ook extra verhoogd gelijk (zoals de zorgpremie) of blijft deze staan op de jaarlijkse vastgestelde verhoging. Als ze de zorgtoeslag extra verhogen klopt de begroting 2017 natuurlijk niet meer.

quote:

Op 11 oktober 2016 schreef Ragnhild. het volgende:

Dhr Samsom zegt dat lage inkomens gecompenseerd worden via de zorgtoeslag, maar later zei Dhr Asscher dat er geen compensatie komt!

Waar heb je dat gelezen of gehoord en zou je de bron hiervan willen vermelden?

Dus wat gaat er gebeuren met de zorgtoeslag? Wordt deze ook extra verhoogd gelijk (zoals de zorgpremie) of blijft deze staan op de jaarlijkse vastgestelde verhoging. Als ze de zorgtoeslag extra verhogen klopt de begroting 2017 natuurlijk niet meer.[/quote]

Zoals ik het begrepen heb wordt de zorgtoeslag niet extra verhoogd als blijkt dat de zorgpremie met meer dan 3% stijgt, behalve voor de laagste inkomens.

http://www.ad.nl/economie/dijsselbloem-geen-compensatie-voor-hogere-zorg...

Laatst gewijzigd op: 11 oktober 2016 22:07

quote:

Op 11 oktober 2016 schreef erikvanstee het volgende:

Zoals ik het begrepen heb wordt de zorgtoeslag niet extra verhoogd als blijkt dat de zorgpremie met meer dan 3% stijgt.

Op https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail?vj=201... zegt minister Dijsselbloem daarover het volgende:

quote:

Minister Dijsselbloem:
Ik maak mijn verhaal over zorgpremies wel even af; dan hebben we dat maar gehad. Ik heb al aangegeven dat het nog te vroeg is om al te boude conclusies te trekken over de zorgpremies. Op één na moeten alle verzekeraars hun premies nog vaststellen. Dat kan tot 19 november. Zoals gezegd wordt eventuele extra premiestijging voor mensen met een lager inkomen een-op-een gecompenseerd met de zorgtoeslag, als zij daarvoor in aanmerking komen. Dat gaat automatisch.

Ik kan het helaas op dit moment niet terugvinden maar ik heb ergens gelezen dat het kabinet eerst alle premies voor de zorgverzekering wil weten en dan gaat kijken hoeveel de gemiddelde stijging is en aan de hand daarvan bepaalt of, en zo ja met hoeveel de zorgtoeslag eventueel meer stijgt.

quote:

Op 12 oktober 2016 schreef tt het volgende:

Ik kan het helaas op dit moment niet terugvinden maar ik heb ergens gelezen dat het kabinet eerst alle premies voor de zorgverzekering wil weten en dan gaat kijken hoeveel de gemiddelde stijging is en aan de hand daarvan bepaalt of, en zo ja met hoeveel de zorgtoeslag eventueel meer stijgt.

Is toch logisch? Om maar op elke willekeurige premieverhoging de hoogte van de zorgtoeslag daarop aan te passen, is onzinnig. Terecht dat het kabinet eerst afwacht hoe hoog de gemiddelde zorgpremies worden om daarna de zorgtoeslag aan te passen.

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!