Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Saraya en Jan Willem. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Inkomen en uitkering > Duurzaam geen arbeidsvermogen Wajong 2015
Inkomen en uitkering
Duurzaam geen arbeidsvermogen Wajong 2015
Throw2dice
247712

Ik heb de volgende vragen:
- Is deze Wajong standaard 75% van het minimumloon? Die 70% komt niet meer aan bod?
- Stel ik ga minimaal 1uur per week weer werken; loont dit?
- Is er pensioenopbouw in de Wajong 2015, voor mensen die levenslang nooit meer denken te kunnen gaan werken?

De toeslagen vind ik erg verwarrend die je kan aanvragen.
- ontvang ik vakantietoeslag?
- Krijg ik einde van het jaar belastingteruggave?
- Is de jonggehandicaptenkorting en tegemoetkoming arbeidsongeschikten altijd van toepassing?

Pagina's

Op het eerste regeltje is het antwoord?: Ja bij de Wajong 2015 heb je duurzaam geen Arbeidsvermogen dus een uitkering van 75%

Tweede regel?: Daar zou ik nog even mee wachten met die vraag, ze willen de wetgeving wijzigen qua Wajong, dus daar een antwoord geven (zou op dit moment niet logisch zijn, of werken loont zelfs met 1 uur per week

Pensioenopbouw: Dat is iets dat ik niet zeker weet, ik dacht dat die er niet is vrees ik

Ontvang ik vakantietoeslag?: Nou je ontvangt sowieso vakantiegeld uiteraard, als ik het goed heb, word bij de Wajong 8% gereserveerd dacht ik en bij de Bijstand is dat geloof ik 6%

Belastingteruggave: Daarop is het antwoord waarschijnlijk dat je altijd op: 0€ uitkomt, als ik het goed heb, in ieder geval?: Een werkloze partner (of partner die minder heeft) ontvangt Algemene Heffingskorting, vanwege de Loonheffingskorting die toegepast word via Wajong

Jonggehandicapten Korting en ook de tegemoetkoming is tot nu toe nog steeds van toepassing

@Throw2dice
Wa-jong'ers die volledig arbeidsongeschikt zijn, maar nog wel arbeidsvermogen hebben, krijgen 70% van het wettelijk minimumloon.
Zij die volledig arbeidsongeschikt zijn, en die nu en in de toekomst geen arbeidsvermogen hebben, ontvangen 75% van het wettelijk minimumloon.

Beste Hans,

Ja die van Wajong 2015 die hebben dat, zoals gevraagd word in dit bericht

Dus dat komt erop neer dat je in de nieuwe wajong 2015 je recht verliest op 75% van minimumloon als je al zelfs 1 uur per week kan werken, en je overgaat op 70% mmloon?
Daarmee zou je verlies maken als je weer een heel klein beetje kunt gaan werken in de toekomst.
Dat gaat voor een volwassen persoon 21+ van 75% = 1226,70 naar 70%= 1144,92 bruto dus zeker 100 euro verlies als je weer iets kunt gaan werken, maar niet genoeg om uit de uitkering te kunnen komen.
Of is de situatie zo dat je 75% mmloon behoudt bij minimaal werk, en je gedeeltelijk betaald gaat worden door je werkgever? Maar het bedrag hetzelfde blijft?
Klopt dit antwoord? graag als je iets weet meld het. Dankjewel!

Laatst gewijzigd op: 07 november 2019 15:08

Beter Throw2dice,

Volgens mij geld het in de huidige regeling dat je er niks aan hebt, met de nieuwe regeling die er gaat komen, is het erg onzeker, wel blijkt dat als de nieuwe regeling doorgaat, deze in 2021 van start gaat

quote:

Op 7 november 2019 schreef KellyMans2592 het volgende:

Beter Throw2dice,

Volgens mij geld het in de huidige regeling dat je er niks aan hebt, met de nieuwe regeling die er gaat komen, is het erg onzeker, wel blijkt dat als de nieuwe regeling doorgaat, deze in 2021 van start gaat

Dankjewel Kelly, vraagje bent u een UWV consultant of ook iemand die op de forum zit voor Wajong? Want iedereen kan vragen beantwoorden, maar of je het juiste antwoord krijgt is nog het tweede hier omdat je het niet kan confirmeren.

Mijn topic is nog steeds niet beantwoord...

Omdat niemand me hier verteld of je een overgangsregeling ingaat als je gaat werken? Ga je dan van 75% naar 70% toe als je met de nieuwe Wajong gaat werken?

Beste Throw2dice,

Ik val onder de Bijstand, maar mijn man heeft Wajong 2010

Ik volg dus heel erg veel en lees veel enz

Bovendien lees ik dus nu net?: Dat de Wajong wijziging doorgaat, en dat deze al deels ingaat of misschien al helemaal vanaf volgend jaar al, maar het lijkt erop dat ze deels bedoelen, zoals ik het eruit op maak vanuit de tekst

Daarom met de Wajong, weet je al gauw niet veel, geld overigens niets anders voor bij de regeling waar ik in ben geplaatst (ik val via Banenafspraak maar dan via Bijstand)

Ik zal het artikel delen, tenzij deze al gedeeld is

Zie:https://nos.nl/artikel/2309449-jong-gehandicapten-kunnen-voortaan-altijd...

Laatst gewijzigd op: 07 november 2019 19:10

1/2

Hallo Throw2dice,

Allereerst wil ik even een kleine rectificatie op het antwoord van Hans14over14 geven:
De informatie die hij geeft, geldt niet voor de Wajong 2015.

Tijdens de Wajong 2015 kun je wel weer gaan werken, maar er wordt er dan ook opnieuw beoordeeld of er arbeidsvermogen is. Is er arbeidsvermogen? Dan is er geen recht meer op een Wajong 2015.

Is er geen arbeidsvermogen maar ben je wel (een beetje) aan het werk, dan worden eventuele verdiensten verrekend met je uitkering. De uitkering wordt dus niet verlaagd.

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!