Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen met elkaar delen. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en stel je algemene vragen over je Wajong-uitkering.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Moderators op dit forum zijn Saraya en Mariska. Zij begeleiden de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Vereenvoudiging Wajong > Als je een opleiding doet, heb je mogelijk recht op Wajong2015
Vereenvoudiging Wajong
Als je een opleiding doet, heb je mogelijk recht op Wajong2015
noize
116810

https://www.sociaalweb.nl/cms/files/2020-06/factsheet-de-wajong-gaat-ver...

In de factsheet van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid staat het volgende:

"Een Wajonger die onderwijs volgt en duurzaam geen mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft kan al tijdens de opleiding in aanmerking komen voor de Wajong 2015."

Ik zit nu in Wajong2010.

Zijn er voor mij voordelen om over te stappen op Wajong2015? Zo ja, wat zijn precies de criteria? En hoe vraag ik deze verandering aan?

Beste Noize,

Ik lees dat je graag wit weten wat de voordelen zijn om over te stappen op de Wajong 2015.

Als jij een Wajong 2010 hebt, dan kun je niet overstappen naar de Wajong 2015. Het is alleen mogelijk om over te stappen op de Wajong 2010 als je een oude Wajong hebt.

Ontvang jij  studiefinanciering of een tegemoetkoming scholieren? Dan betalen wij vanaf 1 september 2020 een hogere Wajong-uitkering. Hiervoor hoef je niks te doen.

Met vriendelijke groet,
Jim
UWV Webcare

Dag Jim,

Bedankt voor je antwoord. Mijn vraag gaat echter over de nieuwe regelingen. Het volgende staat dus letterlijk in de tekst van de overheid, nogmaals:

"Een Wajonger die onderwijs volgt en duurzaam geen mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft kan al tijdens de opleiding in aanmerking komen voor de Wajong 2015."

Je schrijft dat overstappen naar Wajong2015 niet mogelijk is. Maar wat wordt er dan bedoeld met "Een Wajonger die onderwijs volgt"? Alvast bedankt.

Groeten,

Daniel

Voor Wajong2010 uitkering en duurzaam geen arbeidsvermogen

Hoe hoog wordt dan je Wajong2010 uitkering per 1 september 2020 bij:
- als je aan een opleiding begint.
- als je nu al een opleiding volgt.

quote:

Op 21 juni 2020 schreef noize het volgende:

Bedankt voor je antwoord. Mijn vraag gaat echter over de nieuwe regelingen. Het volgende staat dus letterlijk in de tekst van de overheid, nogmaals:
Je schrijft dat overstappen naar Wajong2015 niet mogelijk is. Maar wat wordt er dan bedoeld met "Een Wajonger die onderwijs volgt"? Alvast bedankt.

Dat is de logica van de overheid;-) Op dit moment is de wajong 2015 alleen mogelijk als iemand duurzaam en volledig oa is. uwv/overheid vindt dat iemand die kan studeren op dit moment geen recht heeft op wajong 2015. (verandert per 1-9-2020) Dus iemand kan wajong recht 2015 hebben maar omdat hij/zij gaat studeren dat recht verliezen of puur vanwege het doen van een studie niet in aanmerking komen voor wajong. Dus ze hadden daar moeten zetten iemand die onderwijs volgt maar ja overheid hé...

partner van tt

Bericht 1 van 2:

Hoi Noize,

Wat er wordt bedoelt met een Wajonger die onderwijs volgt en al tijdens de opleiding in aanmerking kan komen voor een Wajong-uitkering, is het volgende:

Op dit moment is het nog zo dat je geen Wajong2015-uitkering kunt krijgen, zolang je nog een studie  volgt.

Wat ze nu bedoelen met "al in aanmerking komen voor een Wajong2015 tijdens de studie", is dat je vanaf 1 september toch al een Wajong2015 kunt krijgen terwijl je nog studeert.

Bericht 2 van 2:

@Jan:

Bij de Wajong2010 mag je studeren naast je uitkering maar wordt je nu nog gekort  als je studiefinanciering of tegemoetkoming scholieren krijgt. 

Vanaf 1 september wordt dit niet meer gekort op je uitkering en krijg je de volledige uitkering waar je recht op hebt. Hierbij maakt het niet uit of je al een opleiding volgt of nog gaat doen.

Dit is ook al zo bij de oude Wajong.

Hopelijk heb ik zo wat meer duidelijkheid kunnen geven.

Met vriendelijke groet,

Monica
UWV Webcare

Beste Noize,

Vanaf 1 september 2020 wordt dit niet meer gekort op je Wajong2010 uitkering en krijg je de volledige uitkering waar je recht op hebt. Hierbij maakt het niet uit of je al een opleiding volgt of nog gaat doen.

Dus het kan met je eigen Wajong2010 uitkering.

Laatst gewijzigd op: 22 juni 2020 14:30

Vereenvoudiging Wajong #VWAJ

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!